خواص نوشیدن قهوه


arash 10 مرداد 1401 ۹ دقیقه مطالعه
خواص نوشیدن قهوه

خواص نوشیدن قهوه

قهوه به دلیل داشتن کافئین باعث غلبه بر بی خوابی، خوش خلقی، تمرکز و سرعت واکنش انسان را افزایش می دهد. در ادامه مفصل تر درمورد خواص شگفت انگیز قهوه بحث خواهیم کرد.

۱. منبع اصلی آنتی اکسیدان

قهوه نسبت به چای سبز و کاکائو بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را دارد. حدود ۱۰۰۰نوع آنتی اکسیدان در قهوه فراوری نشده شناسایی شده است. که در حین رست نیز ۱۰۰ ها آنتی اکسیدان به آن اضافه خواهد شد.

پس می توان قهوه را به عنوان منبع اصلی آنتی اکسیدان در نظر گرفت. کار اصلی آنتی اکسیدان ها مقابله با التهاب است که عامل اصلی بیماری هایی مانند آرتریت، آترواسکلروز و بسیاری از انواع سرطان ها می باشد. همچنین باعث خنثی سازی رادیکال های آزاد می شوند که باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن می گردد.

در نهایت، اسید کلروژنیک، یک آنتی اکسیدان مهم که تقریباً به طور انحصاری در قهوه یافت می شود که به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

تقویت حافظه با قهوه

قهوه شما را باهوش تر می کند.

 

۲. کافئین و تقویت حافظه کوتاه مدت

در یک آزمایش که توسط دانشمندان اتریشی انجام گردید. گروهی از افراد به میزان ۱۰۰ میلی گرم کافئین دریافت کردند که برابر با یک فنجان قهوه می باشد. فعالت های مغزی این داوطلبان به روش fMRI اندازه گیری شد. نتیجه این بررسی این بود که فعالیت های مغزی این افراد در برابر گروه مقابل این گروه که کافئین دریافت نکرده بودند بهبود یافت.

کافئین بر مناطقی از مغز که مسئول حافظه و تمرکز هستند تاثیر می گذارد و باعث تقویت حافظه کوتاه مدت می گردد. اما مدت زمان تاثیر به طور دقیق مشخص نیست.

 

کاهش ابتلا به آلزایمر

نوشیدن قهوه، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بسیار کم می‌کند. بیماری آلزایمر دلیل عمده‌ی زوال عقل است.

 

۳. کاهش ابتلا به آلزایمر

در یک مطالعه توسط دانشمندان فنلاند نکات قابل توجهی به دست آمد. این نتایج حاکی از این بود که مصرف قهوه در میانسالی تا ۶۵ درصد باعث کاهش الزایمر و مشکلات حافظه می گردد. میزان مصرف در این آزمایش روزانه ۳ تا ۵ فنجان قهوه بود اما باید میزان کافئین و نوع مصرف کاملا تحت نظر باشد.

کافئین از ایجاد پلاک بتا آمیلوئید که ممکن است به شروع و پیشرفت آلزایمر کمک کند، جلوگیری می کند.

کاهش امراض قلبی

۴. کاهش ابتلا به امراض قلبی

مطالعه دانشمندان هلندی که داده‌های بیش از 37000 نفر را در یک دوره 13 ساله تجزیه و تحلیل کردند. نشان داد که مصرف‌کنندگان متوسط قهوه (که بین دو تا چهار فنجان در روز مصرف می‌کنند) در مقایسه با قهوه‌های سنگین یا سبک، 20 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. قهوه با محافظت در برابر آسیب شریانی ناشی از التهاب از سلامت قلب حمایت کند.

کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲

۵. کاهش ابتلا به  دیابت نوع ۲

مطالعاتی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد منجربه نتیجه ای جالب شد. در این مطالعات این نکته را دریافتند که افرادی که در روز مصرف متوسط قهوه دارند ۵۰ درصد کمتر از افراد دیگر دچار دیابت نوع دو می شوند.

دانشمندان بر این باورند که قهوه  از راه های مختلفی در پیشگیری از دیابت مفید است. قهوه مانند یک کاتالیزگر عمل کرده و باعث تسریع بخشیدن عمل انسولین میشود. نکته ی دیگر از سلول های تولید کننده انسولین با اثر ضد التهابی که دارد محافظت می کند.  ماده ای در قهوه به نام کافئیک اسید در کاهش تجمع سمی رسوبات پروتئینی غیرطبیعی (فیبریل های آمیلوئید) باعث جلوگیری از دیابت نوع ۲ می گردد.

۶. کاهش ابتلا به سرطان کبد

مصرف متوسط قهوه باعث تنظیم شدن آنزیم های کبد و مانع التهاب کبد می گردد. مصرف متوسط باعث کاهش  ابتلا به سرطان کبد، سیروز، به ویژه سیروز الکلی می گردد.

افزایش انرژی بدن

۷. افزایش عملکرد بدن

کافئین یک تقویت کننده عملکرد و استقامت است. نه تنها با خستگی مبارزه می کند، بلکه انقباض عضلانی را نیز تقویت می کند، درک ورزشکار از درد را کاهش می دهد و اسیدهای چرب در خون را افزایش می دهد که استقامت را تقویت می کند.

۸. کاهش ابتلا به افسردگی

کافئین با فعال کردن انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین باعث تنظیم خلق و خو می شود.

کاهش ابتلا به نقرس

۹. کاهش ابتلا به نقرس

خواص آنتی اکسیدانی قهوه خطر ابتلا به نقرس را با کاهش انسولین کاهش دهد، که به نوبه خود باعث کاهش سطح اسید اوریک (غلظت بالای اسید اوریک می تواند باعث نقرس شود) از نقرس محافظت می کند.

۱۰. منبع ویتامین ها

اگر مصرف قرص های ویتامین را دوست ندارید میتوانید قهوه بنوشید. قهوه سرشاز از ویتامین های B2,B5,منگنز،پتاسیم،نیاسین و منیزیم می باشد. یکی از بهترین خواص نوشیدن قهوه می توانید این موضوع باشد که:

  • ریبوفلاوین (ویتامین ب۲): تامین‌کننده‌ی ۱۱ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

  • پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵): تامین‌کننده‌ی ۶ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

  • منگنز و پتاسیم: تامین‌کننده‌ی ۳ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

  • منیزیوم و نیاسین (ویتامین ‌ب۳): تامین‌کننده‌ی ۲ درصد از میزان توصیه‌ شده‌ی روزانه

۱۱. افزایش طول عمر

در گزارشی که در وب‌سایت دانشگاه هاروارد منتشر شده گفته شده است که نوشیدن  ۳ تا ۴ فنجان قهوه در طول روز می‌تواند طول عمر را تا ۱۵% افزایش دهد. البته نباید حد اعتدال را فراموش کرده و میزان مصرف را افزایش دهید. همچنین بیشترین کاهش خطر مرگ در افرادی مشاهده شده است که به صورت منظم قهوه مصرف می‌کنند. همه‌ی ما دوست داریم عمر طولانی‌تری داشته باشیم، پس به نظر می‌رسد که نوشیدن قهوه می‌تواند ما را به این آرزو نزدیک‌تر کند.

کلام پایانی

در مقاله خواص نوشیدن قهوه فواید مصرف قهوه را دریافتیم. اما تاثیر کافئین بر تمام بدن ها یکسان نیست و افرادی که به کافئین آن واکنش نشان می دهند می توانند از نوع بدون کافئین آن استفاده کنند. مصرف آن نیز باید کنترل شده باشد و مصرف بیش از حد نه تنها قهوه بلکه هر نوع نوشیدنی و خوراکی باعث نتیجه عکس می گردد.

 

لینک های مفید

همه چیز درباره قهوه

شدت یا intensity قهوه

اسیدیته قهوه

برای خرید قهوه با بهترین قیمت کلیک کنید.

 

برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x