رست قهوه و میزان کافئین


آرش 9 دی 1401 6 دقیقه مطالعه
رست قهوه و میزان کافئین

همه چیز در مورد رست قهوه و میزان کافئین

قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب و خوشمزه در سراسر جهان است. می توانید روز خود را با یک فنجان قهوه پر انرژی و شاد شروع کنید.

در این مقاله می خواهیم درباره همه چیز از رست قهوه تا کافئین موجود در آن و انواع آن صحبت کنیم.

ممکن است شما با نوشیدن قهوه باز هم احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید. همه چیز در مورد این موضوع به کافئین قهوه ای که می خورید بازمیگردد. پس بهتر است قبل از خرید قهوه در مورد نوع دانه های آن، رست آن و میزان کافئین آن اطلاع داشته باشید.

شاید در مورد کافئین اطلاع زیادی ندارید پس اول از هرچیزی در مورد این موضوع صحبت می کنیم.

رست قهوه و میزان کافئین

کافئین چیست؟

کافئین نوعی محرک در بسیاری از نوشیدنی های دنیا از جمله قهوه است که ماهیچه ها و سیستم عصبی و قلب را تحت تاثیر قرار می دهد.

یک آمار تقریبی و نسبی نشان می دهد که 70 درصد مردم جهان هر روز قهوه می نوشند ولی به طور دقیق نمی توان گفت چند درصد کافئین مصرف می شود.

میزان کافئین قهوه

مقدار کافئین موجود در قهوه به خیلی چیز ها بستگی دارد که یکی یکی برایتان توضیح خواهیم داد.

دانه های قهوه

یکی از اصلی ترین موارد در مورد کافئین دانه های قهوه است. کلا دو نوع دانه قهوه داریم، یکی عربیکا و یکی ربوستا.

دانه عربیکا از نظر کیفیت خیلی بالاتر از دانه های ربوستا است و عطر و طعم بی نظیری دارد. عربیکا طعم ترش و ربوستا طعم تلخلی دارد و از نظر کافئین، کافئین ربوستا بیشتر از عربیکا است. پس اگر طرفدار طعم تلخ و کافئین بالا هستید می توانید از دانه های ربوستا استفاده کنید. می توانید در مقاله ای دیگر خیلی بیشتر در مورد این دانه های محبوب و خوشمزه مطالعه کنید.

رست قهوه و میزان کافئین

رست قهوه

خیلی از افراد این باور غلط را دارند که هرچه رست قهوه تیره تر باشد پس میزان کافئین آن هم بیشتر است. در صورتی که این باور کاملا غلط است. برشته تر شدن و رست بیشتر قهوه باعث نمی شود که کافئین بیشتری داشته باشد برعکس هرچه رست آن سبک تر باشد میزان کافئین آن نیز بیشتر است.

هنگامی که دانه ها را رست می دهند مقداری به حجم آن اضاف و از میزان کافئین آن کم می شود. پس در نتیجه هرچه دانه ها تیره تر، بزرگ تر و رست طولانی تری داشته باشند وزن کمتری نسبت به دانه هایی با رست روشن دارند. پس در نتیجه دانه هایی که رست روشن تری دارند مقدار کافئین بیشتری نسبت به دانه هایی با رست تیره دارند.

رست قهوه و میزان کافئین

چگونه قهوه را رست می دهند؟

قهوه ها را در دستگاه های بزگ و چرخان قبل از بسته بندی کردن رست می دهند. که مدل های مختلفی آن را رست می دهند به صورت روشن، متوسط و تیره.

برای رست روشن با دمای 177 تا 204 درجه سانتی گراد، رست متوسط 210 تا 219 درجه سانتی گراد و رست تیره 240 تا 245 درجه سانتی گراد رست می دهند.

رست قهوه و میزان کافئین

روش تهیه قهوه

میزان کافئین قهوه علاوه بر نوع دانه های آن به روش دم کردن و تهیه آن نیز بستگی دارد. ممکن است شما بخواهید اسپرسو یا لاته یا قهوهدمی تهیه کنید. پس حتما میزان کافئین در همه این ها یکسان نیست.

30 میلی لیتر اسپرسو دارای 47 تا 75 میلی گرم کافئین است، 237 میلی لیتر لاته حدود 63 تا 175 میلی گرم کافئین، 30 میلی لیتر اسپرسو دی کف* تا 15 ملی گرم کافئین و 237 میلی لیتر قهوه دمی چیزی حدود 95 تا 200 میلی گرم کافئین، 237 میلی لیتر قهوه دمی دی کف 2 تا 12 میلی گرم کافئین دارد.

قهوه دی کف چیست؟

قهوه ای که طی فرایند خاصی مقدار کافئین آن کاهش می یابد و برای کسانی که به کافئین بالا حساسیت دارند مناسب است.

رست قهوه و میزان کافئین

حجم قهوه

کافئین موجود در قهوه را می شود بر حسب حجم آن نیز اندازه گیری کرد. مثلا وقتی شما یک اسپرسو دبل می خورید مطمئنا کافئین بیشتری نسبت به اسپرسو تک دارد. و علاوه بر روش تهیه و حجم آن دانه های قهوه ای که با آن نوشیدنی خود را تهیه می کنید نیز مهم است.

اندازه آسیاب قهوه

یکی از عوامل موثر در میزان کافئین در قهوه آسیاب آن است. هرچه قهوه آسیاب نرم تری داشته باشد میزان کافئین آن نیز بیشتر است.

رست قهوه و میزان کافئین

میزان حرارت

هنگام عصاره گیری به میزان دمای آب نیز توجه داشته باشید زیرا دما و حرارت آب نیز در میزان کافئین تاثیر می گذارد. اگر آب سرد باشد عصاره گیری به درستی انجام نمی شود و اگر خیلی داغ باشد ممکن است قهوه شما بسوزد. پس دمای مناسب برای یک قهوه با کافئین بالا 90 تا 95 درجه است.

در نهایت تمام مواردی که نام بردیم در رست قهوه و میزان کافئین تاثیر دارند و این تصور غلط که هرچه رست قهوه تیره تر باشد میزان کافئین بالا تر است. دقیقا برعکس آن هرچه رست روشن تر باشد میزان کافئین بالا تر است.

رست قهوه و میزان کافئین

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مورد نیاز در رابطه با رست قهوه و میزان کافئین را بدست آورده باشید.

برای خرید انواع قهوه و تجهیزات آن به سایت پیمان سنتر مراجعه کنید.

برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x