قهوه باعث سنگ کلیه می شود؟


arash 17 اردیبهشت 1402 دقیقه مطالعه
قهوه باعث سنگ کلیه می شود؟

قهوه باعث سنگ کلیه می شود؟!

به نظر شما قهوه باعث ایجاد سنگ کلیه می شود و یا اینکه از به وجود آمدن آن جلوگیری می کند. به دلیل محبوبیت قهوه تحقیقات بسیار زیادی بر روی قهوه و اثر آن بر مکانیسم های بدن انجام شده است. در این مقاله تمامی مزیت ها و معایب مربوط به نوشیدن قهوه و کلیه را مورد بررسی قرار می دهیم.
مطالعه ای که در سال ۲۰۲۱ توسط بنیاد ملی کلیه انجام شد به این نتیجه ختم شد که نوشیدن ۱ الی ۲ فنجان قهوه در روز ۴۰ درصد از ایجاد سنگ های کلیوی جلوگیری می کند. اما باید این موضوع را در نظر داشت که اگر قهوه با افزودنی های دیگری مانند پودر خامه، شکر و… ممکن است نتیجه ی متفاوتی داشته باشد.

قهوه و چای دارای مقداری اگزالات می باشد اما اگر به اندازه مصرف گردد و در طول شبانه روز به اندازه کافی آب بنوشیم علاوه بر اینکه هیچ مشکلی برای بدن به وجود نمی آید مفید نیز هست.

سنگ کلیه چیست و چگونه تشکیل می شود

به طور کل موادی مانند کلسیم، سدیم و… وقتی به طور کامل دفع نمیگردد و در کلیه ها رسوب می کند باعث ایجاد سنگ کلیه می گردد. بیشتر اوقات سنگ کلیه ها خود به خود دفع می شود و نیاز به مراجعه به پزشک نیست در این مواقع نوشیدن آب فراوان الزامی است. در مواقعی که سنگ بزرگ باشد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

خطر ابتلا به سنگ کلیه در مردان نسبت به زنان بیشتر است و در سن ۳۰ سالگی به اوج خود می رسد. کارشناسان بر این آین باورند که با نوشیدن آب به مقدار کافی و مصرف به اندازه سدیم و کلسیم می توان از ایجاد سنگ کلیه در دوران زندگی جلوگیری کرد.

کافئین و سنگ کلیه

ارتباط قهوه و سنگ کلیه

قهوه به عنوان یک نوشیدنی ادرار آور است که به همین دلیل بیشتر افراد بر این باورد که همین موضوع باعث ایجاد سنگ کلیه می گردد اما کاملا در اشتباه هستند. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم طبق تحقیق سال ۲۰۲۱ در بنیاد ملی کلیه، کافئین موجود در قهوه مانع تشکیل سنگ کلیه می گردد.

مطالعات دیگری در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نتایجی شبیه به این را اثبات می کرد که افرادی که از نوشیدنی های بدون کافئین استفاده می کنند نسبت به افرادی که در روز از قهوه و نوشیدنی های کافئین دار استفاده میکنند بیشتر در معرض ایجاد سنگ کلیه هستند. پس در حالت کلی کافئین مانع ایجاد سنگ کلیه می گردد.

علت اصلی ایجاد سنگ کلیه و افرادی که بیشتر در معرض آن هستند

سنگ کلیه محصول جانبی ناتوانی بدن شما در شستشوی مواد زائد از طریق ادرار شماست. پس زمانی که مواد معدنی خاصی از بدن شما دفع نگردد باعث ایجاد کریستال می گردد. این کریستال ها باعث می شوند تا مواد زائد بیشتری جمع گردد و به مرور زمان سنگ کلیه تشکیل می گردد.

انواع سنگ کلیه

اگزالات کلسیم

این سنگ از شایع ترین ها می باشد که با تنظیم رژیم غذایی و استفاده از مواردی که اگزالات در آنها کم باشد قابل کنترل است.
مواردی که اگزات در آنها به وفر یافت می گردد عبارت اند از
سبزیجات برگ پهن مانند اسفناج، کرفس، جعفری و سایر سبزیجات مانند تره فرنگی، بامیه، لوبیا سبز
برخی از مغز ها مانند بادام زمینی
مصرف موارد بالا به مقدار کم برای بدن برای مورد ندارد اما مصرف زیاد آن احتمال ایجاد سنگ های کلیه را بیشتر می کند.

اسید اوریک

دومین نوع شایع سنگ های کیه می باشد که بیشتر در افرادی که بیماری هایی مانند دیابت، نقرس و سندروم های متابولیک دارد ایجاد می گردد.

استروویت

این سنگ بیشتر در افرادی که دارای عفونت های ادراری یا کیله هستند ایجاد می گردد.

سیستین

عامل ایجاد کننده آن نشت اسید آمینه از کلیه به ادرار می باشد. این نوع سنگ در افرادی که دارای اختلال ژنتیک به نام سیستینوزی هستند رخ می دهد.

 

سنگ کلیه و انواع آن

سنگ کلیه در تمام دوران زندگی ممکن است سراغ هر فردی بیاید اما عوامل زیر آن را تشدید میکند

رژیم غذایی سرشار از پروتئین های حیوانی

رژیم غذایی مملو از نمک یا قند

داشتن چاقی

داستن بیماری هایی مانند فشارخون بالا، دیابت، بیماری های مزمن کلیوی

زندگی بی تحرک

سابقه ارثی

سروکار داشتن با مواد شیمیایی همچون ملامین یا کادمیوم

علائم سنگ کلیه

دل درد

درد پایین کمر

تهوع و استفراغ

خون در ادرار

تب و لرز

بهترین راه جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه

رژیم غذایی سالم و استفاده از آب و مایعات به اندازه لازم و استفاده از فیر و میوه از ایجاد سنگ های کلیوی جلوگیری خواهد کرد. توصیه مفید به افرلدی که مستعد سنگ کلیه هستند این است که آب فراوان بنوشند و مصرف سدیم (نمک) و گوشت را در رژیم غذایی خود کاهش دهند. نوشیدن قهوه به افرادی که نمیتوانند رژیم غذایی صحیحی داشته باشند کمک می کند و خطر ابتلا را کاهش می دهد.

لینک های مفید

آیا قهوه برای دندان مضر است؟

آداب نوشیدن قهوه

مقدار مجاز قهوه در روز

 

برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x