قهوه و خواب آلودگی


آرش 3 آبان 1401 4 دقیقه مطالعه
قهوه و خواب آلودگی

قهوه و خواب آلودگی

قهوه یک نوشیدنی خوشمزه و محبوب در کل جهان است و آن را نوشیدنی ضد خواب می شناسند.

همه ما قهوه را یک نوشیدنی کافئین دار و پرانرژی می دانیم که می تواند ما را بیدار نگه دارد. قهوه و خواب آلودگی بعد از آن یک مشکل رایج در بین بعضی افراد است.

اما خیلی جالب است که بعضی افراد با نوشیدن آن احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند و این یک سوال برای آن ها است که چرا؟

در این مقاله ما به تمام سوالات شما پاسخ می دهیم و به شما می گوییم که چرا بعضی افراد با خوردن قهوه انرژی کم تری می گیرند یا کلاً احساس خستگی و خواب آلودگی به آنها دست می دهد؟

با ما همراه باشید.

قهوه و خواب آلودگی

کافئین سیستم عصبی مرکزی شما را تحریک می کند تا شما را بیدار نگه دارد و انرژی بیشتری بگیرید. با این حال اگر برعکس اتفاق بیفتند و باعث شود که شما احساس خستگی و خواب آلودگی کنید، چطور امکان پذیر است؟ 

قهوه می تواند از طرق مختلف بر بدن شما تاثیر بگذارد و این تاثیر روی بدن هر فردی متفاوت باشد.

دلایل اصلی قهوه و خواب آلودگی

در این جا دلایلی که چرا این اتفاق می افتد را به شما می گوییم.

قهوه از اثرات آدنوزین جلوگیری می کند. هنگامی که شما قهوه می نوشید، معده و روده ها آن را جذب می کنند و کافئین موجود در آن را به مغز می فرستند و پس از این که به مغز رسید به گیرنده های آدنوزین می چسبند.

آدنوزین چیست؟

آدنوزین به شما کمک می کند که احساس خستگی و خواب آلودگی کنید و چرخه خواب و بیداری شما را کنترل می کند. حال زمانی که شما قهوه را می نوشید کافئین با آدنوزین های مغز شما متصل می شود و نمی گذارند که آن ها پردازش کنند در نتیجه انرژی شما زیاد تر خواهد شد.

اما این به این معنی نیست که تولید آن ها را متوقف می کند. هنگامی که کافئین از بین برود آن ها شروع به تولید دوباره می کنند و روی هم انباشته می شوند.

همین موضوع باعث می شود که شما احساس خستگی و خواب آلودگی کنید.

قهوه ادار آور است. ممکن است اگر بیشتر از حد متوسط (2 تا 3 فنجان) بنوشید احساس دستشویی به شما دست بدهد. از همین رو اگر بیشتر از این که مایعات وارد بدن خود می کنید از دست بدهید باعث خستگی بیشتر شما می شود و روی کم آبی بدن تاثیر می گذارد.

علائم کم آبی بدن 

خشکی دهان، خشکی پوست، تشنگی، سرگیجه و … است.

برای مقابله با کم آبی بدن مقدار زیادی آب، مایعات و چیز هایی مانند میوه و سبزیجات بخورید. اگر مشکل کم آبی بدن شما زیاد حد باشد و علائمی مانند غش و گیجی، تند شدن ضربان قلب و نفس نفس زدن دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

قهوه و خواب آلودگی

شیرینی قهوه

اگر قهوه خود را با خامه، شکر یا عسل شیرین کنید و بنوشید ممکن است در صورت پایین آمدن قند به شما احساس خستگی دهد.

چگونه باعث می شود که قند کاهش پیدا کند؟

وقتی که بدن شما قند موجود را مصرف کند، انسولین برای جبران آن شروع به تولید می کند. انسولین باعث می شود گلوکز سطح خون کاهش یابد.

گلوکز خون همان قند خون شما است که منبع اصلی انرژی بدن است و وقتی آن کاهش یابد سطح انرژی شما کاهش پیدا می کند و در نتیجه ایجاد خستگی در بدن می کند.

اگر دچار افت شدید قند هستید حتما از پروتئین ها استفاده کنید تا قند خون شما را متعادل کند.

تکرای بودن نوع قهوه

وقتی شما مدام از یک نوع قهوه استفاده کنید بدن شما در مقابل واکنش های آن عکس العملی نشان نمی دهد و همین باعث می شود بدن شما در مقابل این نوع قهوه مقاوم شود.

کم مصرف کردن قهوه

وقتی شما هر روز اسپرسو مصرف می کنید، یک ته فنجان از آن را مصرف می کنید. پس وقتی می خواهید قهوه فرانسه مصرف کنید باید یک فنجان پر از آن را بنوشید تا تاثیری که اسپرسو بر شما داشته را بگذارد.

زیرا کافئین موجود در قهوه فرانسه کمتر از اسپرسو است.

انتخاب اشتباه نوع قهوه

خیلی از افراد فکر می کنند همین که یک فنجان قهوه بنوشند برای رفع خستگی و خواب آلودگی کافی است و هنگام خرید به نوع توجهی نمی کنند.

در صورتی که کافئین موجود در قهوه ها متفاوت است و از آن جایی که ما دو نوع دانه قهوه داریم به اسم عربیکا و روبوستا، پس باید از قهوه روبوستا برای رفع خستگی و خواب آلودگی استفاده کنید.

برای خرید قهوه می توانید میکس قهوه 70 درصد روبوستا و 30 درصد عربیکا را تهیه کنید.

کافئین بالا

شاید خودتان بگویید که در مبحث قبل گفتیم که از کافئین بالا استقاده کنید ولی بعضی افراد کافئین بالا با بدنشان سازگاری ندارد و وقتی قهوه با کافئین بالا استفاده می کنند باعث استرس آن ها می شود و استرس باعث شل شدن اعضای بدن و یک نوع خواب آلودگی می شود.

قهوه و خواب آلودگی

کاهش قند بعد از مصرف قهوه

بعضی افراد با خوردن قهوه افت قند شدید پیدا می کنند. پس بهتر است که قبل از خوردن قهوه با خوردن شکلات و یک چیز شیرین آن را جبران کنند.

مصرف زیاد قهوه

اگر چند فنجان قهوه را پشت سر هم بخورید امکان دارد برعکس عمل کند و به شما احساس خستگی و خواب آلودگی دهد. این اتفاق بیشتر در فصل های بهار و زمستان اتفاق می افتد.

ژنتیک

قهوه روی بعضی از افراد هیچ تاثیری نمی گذارد یا بر عکس عمل می کند آن هم به دلیل ژنتیک است. ژنتیک بعضی افراد در مقابل قهوه بسیار مقاوم است.

بعد از گفتن تمام این دلایل قهوه چه تاثیری بر روی بدن شما می گذارد؟

آیا شما هم بعد از مصرف قهوه احساس خواب آدگی دارید؟

با خواندن این مقاله می توانید هر مورد را روی خودتان انتحان کنید تا دلیل اصلی را پیدا کنید.

مصرف 1 الی 2 فنجان قهوه در روز هیچ ضرری برای قلب ندارد

برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x