معرفی کتاب با عنوان قهوه


arash 20 اردیبهشت 1402 10 دقیقه مطالعه
معرفی کتاب با عنوان قهوه

معرفی کتاب با عنوان قهوه

در این مقاله قصد معرفی کتاب با موضوع قهوه را داریم. کتاب های بسیاری در زمینه قهوه وجود دارد. با معرفی این کتاب ها و بیان خلاصه ای از موضوع آنها شما کاربران گرامی بسته به نیاز خود می‌توانید آنها را تهیه کنید.

معرفی کتاب با عنوان قهوه به شرح زیر است.

قهوه ملل

کتاب قهوه ملل داستان ماجراجویانه ای را به تصویر می‌کشد که  الفبای قهوه سفری بی بدیل را آغاز کرده و از دروازه های قسطنطنیه عبور می کند، از دل بازارچه های عثمانی می گذرد و قهوه ترکی می نوشد و در کنار اعراب، قهوهای عربی تجربه می کند، از مرزهای فرانسه و ایتالیا می گذرد و خود را با آداب قهوه نوشی شان آشنا می سازد و به حرکت خود در فرهنگ قهوه نوشی سایر ملل ادامه داده تا در حین تجربه، آموزش را عملی سازد و گامی دیگر در عرصه علم قهوه، این چنین بردارد.

کتاب قهوه ملل

یک فنجان اسپرسو

“یک فنجان اسپرسو” کتابی است که “اسماعیل کیانی” آن را به نگارش درآورده است. همانطور که از نام کتاب مشخص است، در این کتاب به خواننده “الفبای قهوه” معرفی می‌شود. پیوستن به دنیای جادویی قهوه، سفر به هر گوشه از جهان که قهوه در آن کشت می‌شود.

قهوه یک قطار اکسپرس برای سفر به هر نقطه از جهان است. این محصول در اکثر مزارع اروپایی و آمریکایی کشت داده می شود.

همه قهوه ها از دو نوع دانه های عربیکا و روبوستا تهیه شده اند و نوع سوم که لیبریکا نام دارد.

کمتر از 1 درصد از کل تولیدی قهوه‌ی دنیا را تشکیل می‌دهد. زیرگونه‌های عربیکا، زیرگونه‌هایی بسیار متنوع هستند و شامل قهوه های تخصصی که عطر و طعم متمایزی دارند، می‌باشند.

نشاهای کوچک قهوه نخست در گلدان‌های گلخانه کاشته می شوند، سپس بوته های کوچک به تدریج به مزارع پیوند زده می شوند و هنگامی که میوه‌ی قهوه به فصل خاصی می رسد جمع آوری می شوند. میوه قهوه شبیه گیلاس است و به همان روشی که دو دانه‌ی قهوه‌ی سبز به صورت جفت روی هم قرار گرفته و سپس جدا می‌شوند، آبکشی و فرآوری می شوند.

بعد از فراوری، رطوبت قهوه ها باید گرفته شود و بعد از خشک شدن، در محیطی خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند. پس از آن،اسماعیل خوییدر کتابیک فنجان اسپرسو، مراحل بعدی بهره‌برداری از قهوه را عنوان می‌کند که شامل خرید آن توسط بازرگانان، برشته شدن دانه‌های سبز و عصاره‌گیری می‌باشد.

کتاب یک فنجان اسپرسو

قهوه میوه ای قرمز دانه ای سبز

این کتاب دارای ۶ بخش است.

بخش اول کتاب، مقدمه ای بر قهوه است که در آن اطلاعاتی کلی از مزرعه تا تبدیل شدن دانه به فنجان قهوه به اختصار بیان می‌شود.

داشتن مهارت و شناختی که یک باریسیتا از محیط کار خود دارد، به اندازه ی شناخت روشهای دم آوری حائز اهمیت است.

در بخش دوم، خواننده با مهارت هایی که برای کار با دستگاه اسپرسو جهت سرو اسپرسو یا نوشیدنی های بر پایه اسپرسو در کافه یا بار نیاز است و همچنین استانداردهای محیط کار و مهارت های موردنیاز برای یک باریستای موفق آشنا می‌شود.

موضوع بخش سوم درباره ی روش های دم آوری و تأثیر متغیرهای گوناگون بر آن است.

دانه ی قهوه با تبدیل شدن به نوشیدنی درون فنجان، به انتهای سفر خود می‌رسد. در این مرحله، تلاش باریستا و تمام عناصری که در این پروسه دخیل بوده اند، به دو عامل تعیین کننده نهایی میرسند؛ عطر و طعم.

در بخش چهارم به بحث درباره طعم های مختلف قهوه، روش درک آن و ارزیابی یک فنجان قهوه از لحاظ طعمی پرداخته شده.

یکی از عوامل تأثیرگذار در طعم و عطر قهوه، روش برشته کردن آن است.

در بخش پنجم درباره ی اینکه قهوه چطور از میوهای قرمز به دانه ای قهوه ای تبدیل می‌شود و همچنین کیفیت و روشهای برشته کاری می‌باشد.

در بخش ششم باز هم به دانه قهوه  و این بار از دیدگاهی متفاوت به آن می‌پردازد. این بخش درباره ی تفاوت قهوه از خاستگاه تا گونه و چگونگی کیفیت سنجی دانه در کشور مبدأ است.

کتاب قهوه میوه ای قرمز دانه ای سبز

کمیک قهوه

جهانی که ما در آن زندگی میکنیم جهان ذرات است. ذراتی که رشد می‌کند و رفته رفته آسمان و زمین را شکل می‌دهند.

پس در آغاز ذرات بودند و یکی از این ذرات بر درختی نشست و شکوفه زد و میوه ی درخت قهوه شد. میوه ای گیلاسی شکل که هسته های آن قراربود خوراک و نوشیدنی نوع بشر شود.

داستان ما از همینجا آغاز می‌شود.

از جاییکه اولین بار، عصاره ی نوشیدنی قهوه از یک قوری دریک فنجان سرریز کرد. ومانند اولین شب سیاره ی ما بعداز آفرینش زمین برخشکی ها سایه انداخت. وعالم خیال را ازمیان سایه ها بیرون کشید. به اطراف نگاه کنید. مادرون منظومه ی  میوه درخت قهوه  هستیم. و من سعید قرار است روایتگر قصه ی این جهان باشم. جهانی ناشناخته درون فنجان قهوه ی شما

کتاب کمیک قهوه

هم نشینی با رست کنندگان قهوه

با رونق صنعت قهوه در کشور و وابسته شدن روزمره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی افراد به آن، رستری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های محلی در مقیاس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوچک و بزرگ به مرور در تمام شهرهای ایران سربرآوردند و این بار باریستاها را با سوال جدیدی از جانب مشتریان مواجه کردند: “ببخشید، رستِ کجاست؟”
با این همه این کتاب ادعایی ندارد که همه جواب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند همه سوال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را پاسخگو باشد، اما با این وجود ایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود در صفحات آن پاسخی است برای رسیدن به یک رست منظم و سازمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهی شده است.

کتاب همنشینی با رست کنندگان قهوه

تلفیق و تنظیم نمودار قهوه

اندرو روسو: تحقیق و مشاهدات واقعی سرانجام به برشته کاران سنگ بنایی می دهد که چگونه بتوانند کار خود را انجام دهند.

آدام شاو: توضیحی کوتاه اما جامع از فرضیه های اساسی برشته کاری…. کتابی که باید خواند.

ویلیام شفر: طبیعت موشکافانه راب ثمر بخش است:رویکردی مستقیم برای فهم برشته کاری مارکوس یانگ: این کتاب باعث شد تا من مراحل اولیه ی برشته کاری را با تمرکزی که بر زمان توسعه داشتم انجام دهم. قهوه طعم بهتری و یکدست تری خواهد داشت بدلیل فرآیندی که راب از آن صحبت می کند.

تام چایپس: با روشن تر کردن بهترین نوع برشته کاری، این کتاب برای هر دانشجوی جدی قهوه واجب است.

کتاب تلفیق و تنظیم نمودار قهوه

اسرار سرزمین باریستا

کتاب اسرار سرزمین باریستا کتابی آموزشی برای معرفی روش های دم کردن قهوه و ابزارآلات مورد استفاده در این کار است. اگر می خواهید وارد بازار کار در این حیطه شوید یا به طعم قهوه علاقه دارید و می خواهید از فنجانی قهوه خوب لذت ببرید مطالعه این کتاب را از دست ندهید.

در سال های اخیر بسیاری از مردم ساعاتی از روز خود را در کافه ها می گذرانند. کمتر خیابانی را می توان یافت که کافه ای درآن نباشد. با افزایش میل مردم به گذراندن ساعاتی در کافه ها، جوانان بسیاری هم به دنبال راه اندازی کسب و کاری در این حوزه برای خود هستند. کافه بدون قهوه و وابستگانش ممکن نیست. بنابراین از اولین چیزهایی که باید برای راه اندازی یک کافه آموخت روش ها و ابزارهایی است که برای دم کردن قهوه از آنها استفاده می شود.

کتاب اسرار سرزمین باریستا

دایره المعارف قهوه

همان طور که از نام ایت کتاب کامل واضح است که اطلاعات کامل درباره قهوه دارد. گزیده ای از کتاب: قهوه در دسته ی گیاهی به نام کافیا قرار می گیرد. بیش از ۵۰۰ گونه ی گیاهی و شش هزار گونه از درخت های استوایی و بوته ای در این دسته قرار می گیرند. کارشناسان تخمین می زنند که در هر نقطه از جهان بین ۲۵ تا ۱۰۰ گونه ی مختلف از گیاه قهوه وجود دارد.
این طیف از گیاهان نخستین بار توسط یک گیاه شناس سوئدی به نام کارولوس لینئوس در قرن هجدهم میلادی توصیف شد.

کتاب دایره المعارف قهوه

راهنمای برشته کاری قهوه

این کتاب مناسب افرادی می. باشد که در زمینه رست قهوه فعالیت دارند.

کتاب راهنمای برشته کاری قهوه

کتابچه راهنمای قهوه‌ آزمایان

 اگرچه در طول 25 سال گذشته دانش علمی در مورد قهوه توسعه یافته؛ اما همچنان برخی از جنبه‌های مربوط به «طعم قهوه» ناشناخته باقیمانده است. بخشی از پیچیدگی شناخت طعم قهوه از ترکیبات شیمیایی بی‌شماری ناشی می‌شود که در ایجاد طعم‌های قهوه نقش دارند. باریستاها و قهوه‌ آزمایان در طی فرایند کاپینگ به ارزیابی نمایه‌های طعمی قهوه می‌پردازند و کیفیت و شاخصه‌های منحصربه‌فرد آن از قبیل تن‌واری، اسیدیته، احساس دهانی و پس‌مزه را اندازه‌گیری و تحلیل می‌کنند.

کتابچه راهنمای قهوه‌آزمایان محصولی از گروه آموزشی پژوهشی بونو است که به شناخت و بررسی تفاوت‌های ظریف ترکیبات قهوه که مسئول ویژگی‌های طعمی مشخص و منحصربه‌فرد هر فنجان قهوه هستند می‌پردازد.

در این کتابچه راهنما ابتدا مباحث مربوط به ارزیابی طعم قهوه از طریق حواس چشایی و بویایی مطرح و ترکیبات شیمیایی اصلی در طعم قهوه توصیف می‌گردد.

سپس عوامل کاهش کیفی طعم قهوه مانند مشکلات کاشت دان قهوه، خشک کردن، نگهداری، نحوه برشته‌کاری و در نهایت اشتباهات حین دم‌آوری قهوه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در بخش بعدی این راهنما فرایند کاپینگ قهوه، از آماده‌سازی نمونه تا ارزیابی عطر، طعم و تن‌واری قهوه توصیف گردیده و در انتها جداول و نمودارهای متنوعی که به طور سیستماتیک در فرایند ارزیابی حسی قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرند برای راهنمایی کاربران ترسیم شده‌اند.

کتابچه راهنمای قهوه‌آزمایان

راهنمای دم آوری قهوه

چه علاقه‌مند به قهوه و چه در این زمینه فعالیت تخصصی داشته باشید، همواره به دنبال بهترین نتیجه در دم‌آوری قهوه هستید و تحقیق و یادگیری در این زمینه، مسیر شما در دستیابی به این هدف را هموار خواهد کرد.

با بررسی عوامل مؤثر در تهیه یک فنجان قهوه ایده‌آل و خوش‌طعم، به افزایش توانمندی شما در استفاده بهینه از ابزارهای تهیه قهوه و اجرای صحیح روش‌های دم‌آوری کمک می‌کند.

مباحث اساسی و بنیادی دم‌آوری قهوه که در این کتاب به آن‌ها پرداخته می‌شود شامل الزامات دم‌آوری خوب، تحلیل نوشیدنی نهایی و ایرادیابی، نمودار کنترل دم‌آوری قهوه، فرایند دم‌آوری و مباحث مربوط به مدت عصاره‌گیری، دما و تلاطم، گرایندرها و تیغه‌ها، ویژگی‌های کیفی فیلترهای کاغذی، انتخاب تجهیزات دم‌آوری و دمای نگهداری نوشیدنی و سرو آن می‌باشد.

کتاب راهنمای دم آوری قهوه

راهنمای کیفیت آب

آب به طور تقریبی 98 درصد از حجم قهوه دمی و 90 درصد از حجم اسپرسو را شامل می‌شود. نقش مهمی در استخراج عطرها و طعم‌های دان قهوه دارد. بنابراین کیفیت آب مصرفی به طور انکارناپذیری عاملی تأثیرگذار بر دستیابی به یک فنجان قهوه ایده‌آل و خوش‌طعم است.
کتابچه راهنمای کیفیت آب محصولی از گروه آموزشی پژوهشی بونو است که به اهمیت کنترل کیفی آب بر دم‌آوری قهوه می‌پردازد که غالباً ممکن است در این فرآیند نادیده گرفته شود.

در این کتابچه راهنما، مراحل دستیابی و رساندن کیفیت آب به استانداردهای تعریف‌شده SCAA توصیف شده و به طور دقیق‌تری به مواردی همچون آنالیز آب و بررسی ویژگی‌هایی مانند انحلال‌پذیری و خصلت آب، TDS آب، بررسی و توصیف قهوه‌های دمی از منظر آب و رویکردهای استراتژیک به کیفیت آب مانند مباحث مربوط به واحدهای اندازه‌گیری، غلظت و pH آب پرداخته می‌شود.

کتاب راهنمای کیفیت آب

الفبای قهوه، جهانگردی با قهوه

موضوع کتاب جهانگردی با قهوه در مورد تجربه و بررسي انواع دانه‌هاي قهوه قطعا لذت‌بخش‌ترين لحظات را براي يك عاشق قهوه به ارمغان مي‌آورد.

این موضوع که قهوه در یک منطقه از جهان کشت و طی مراحل فراوری و بسته بندی به علاقه مندان آن قهوه به نقاط متفاوتی از دنیا می‌رسد اوج لذت جهانگردی قهوه است.

کتاب الفبای قهوه، جهانگردی با قهوه

مقدمه ای بر قهوه

راهنمایمقدمه‌ای بر شناخت قهوهنشان‌دهنده‌ی مسیری طولانی است که در قالب دفترچه‌ای کوچک (و با زبان ساده) سعی دارد رابطه‌ی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را امکان‌پذیر کند. این مجموعه توسط این جانب به زبان انگلیسی تالیف و جمع‌آوری شد و در قالب پروژه‌ای تحقیقاتی با مشارکت بیش از ۱۰۰ نفر به انجام رسید. در این میان اسامی افرادی که پروژه‌شان از نظر تیم ارزیابی کارآمد بوده، به صورت مجزا در ابتدای کتاب درج شده‌است. افرادی که ما بخشی یا تمام مطالب پروژه‌ی آنها را با توجه به نوع کاربردشان (تصاویر، ریتم، نگارش، تطابقت با متن اصلی و…) استفاده کردیم.

کتاب مقدمه ای بر قهوه

در مقاله معرفی کتاب با عنوان قهوه به پرطرفدارترین کتاب ها پرداختیم منتظر پیشنهادات دیگر شما هستیم.

جهت خرید قهوه و تجهیزات قهوه به سایت فروشگاه پیمان سنتر سر بزنید.

 

برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x