همه چیز درباره قهوه


arash 29 تیر 1401 مدت ۷:۴۸ دقیقه
داستان عجیب قهوه

پیمان سنتر بزرگترین و تخصصی ترین مرکز فروش قهوه این بار برای شما کاربران گرامی پیشینه ای از قهوه آماده نموده است امیدواریم که به دوستداران قهوه اطلاعات مفیدی انتقال داده باشیم.

 

پادکست داستان عجیب قهوه (همه چیز درباره قهوه)

 

قهوه چیست؟

قهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بو داده و آسیاب ‌شده درخت آن به دست می‌آید. این درخت، بومی مناطق نیمه‌ گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است. این گیاه از آفریقا سر در آورده و سپس در سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجه اول شامل مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست. هنگام رسیدن میوه گیاه، دانه‌های آن را برداشت و فرآوری می‌کنند.

داستان پیدایش قهوه (همه چیز درباره قهوه)

در رابطه با تاریخچه قهوه داستان های زیادی وجود دارد اما ما به معتبرترین و پر تکرار ترین آن اشاره خواهیم کرد.

قهوه برای اولین بار در قرن نهم میلادی توسط چوپانی اهل اتیوپی به نام خالد کشف شد. خالد متوجه شد، بزهای او هنگام خوردن دانه‌های یکی از درختان پرانرژی می‌شوند و جنب و جوش بیشتری پیدا می‌کنند و شب را بیدار می‌مانند. پس مشاهده ی چنین رفتاری او این گیاه را جمع آوری کرد و به صورت های مختلف از جمله در غذا، در چای استفاده کرد که بهترین حالت آن به صورت نوشیدنی بود…

قهوه پس از کشف در اتیوپی توسط مسلمانانی که به سفر حج می‌رفتند به عربستان برده شد و از آنجا توسط بازرگانان دولت عثمانی به عثمانی (ترکیه‌ی امروزی بخشی از امپراطوری عثمانی است) راه پیدا کرد و در آنجا با استقبال بسیاری مواجه شد.

پس از ورود قهوه به ترکیه‌ی امروزی، این نوشیدنی به سرعت در بین مردم رواج پیدا کرد و مکان‌هایی برای سرو این نوشیدنی ایجاد شد. به سبب نزدیکی ترکیه به کشورهای اروپایی، این نوشیدنی پس از ترکیه وارد کشورهای اروپایی مانند ایتالیا شد و از آنجا در کل دنیا گسترش یافت.

قهوه به چهار نوع اکسلسا، لیبریکا، عربیکا و روبوستا دسته‌بندی می‌شود که دو نوع اول ۱.۰ درصد از کل قهوه دنیا را تشکیل می‌دهند. اما دو نوع عربیکا و روبوستا که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یک‌دیگر دارند.

تفاوت قهوه عربیکا و بیوستا

تفاوت قهوه عربیکا و ربوستا (همه چیز درباره قهوه)

از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع دانه قهوه این است که دانه‌ روبوستا تپل‌تر است و خط وسط آن‌ صاف است اما دانه عربیکا کشیده‌تر و خط وسط آن منحنی شکل است. قند، چربی و اسیدهای ارگانیک روبوستا نصف عربیکا بوده، اما کافئین آن دو برابر عربیکا است.

طعم عربیکا ملایم و میوه‌ای است، درحالی که طعم روبوستا تلخ است و مزه سوختگی می‌دهد. قیمت عربیکای معمولی دو برابر روبوستای معمولی است. کشور برزیل بزرگ‌ترین تولید کننده عربیکا و ویتنام بزرگ‌ترین تولید کننده روبوستا است.

دانه‌های عربیکا به دلیل کیفیتشان محبوب‌ترین نوع هستند و تقریبا دو‌سوم قهوه جهان از آن تولید می‌شود و دلایل ذکر شده باعث می‌شود که دانه‌های عربیکا بیشتر مورد علاقه باشد.

قهوه عربیکا

پرطرفدارترین و گرانترین گونه‌ی قهوه در بین این دو گونه، قهوه عربیکا است. قهوه عربیکا به دلیل محبوبیت بیشتری که دارد تقریبا حدود 60 تا 70 درصد از حجم تولید قهوه در جهان را به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل گرانی گونه‌ی عربیکا نسبت به گونه‌ی دیگر یعنی روبوستا بالا بودن میزان تقاضا برای این محصول است.

از لحاظ قدمت، گیاه قهوه عربیکا دارای قدمتی بیش از قهوه روبوستا است و اولین گونه‌ی قهوه کشت شده در دنیا است. گیاه قهوه عربیکا بیشتر در ارتفاعات رشد می‌کند و مزارع تولید این گیاه در ارتفاع 900 تا 2000 متری از سطح دریا قرار دارد.

از دیگر ویژگی‌های این گیاه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1. دانه‌هایی تخت و صاف، دانه‌هایی بیضی‌تر از قهوه روبوستا و دانه‌هایی دارای انحنا در خط وسط لوبیای قهوه از جمله ویژگی‌های ظاهری قهوه عربیکا است.

2. میزان کافئین قهوه عربیکا مناطق مختلف با هم متفاوت است اما در حالت کلی میزان کافئین قهوه عربیکا نصف میزان کافئین قهوه روبوستا است و این مقدار چیزی در حدود ۰.۸ تا ۱.۵درصد است.

3. اسیدیته قهوه‌ که نشان دهنده میزان ترشی قهوه است؛ در قهوه عربیکا بیش از قهوه‌ی روبوستا است.

4. در حالت کلی قهوه‌های عربیکا طعم مطلوب‌تر و تلخی کمتری نسبت به قهوه‌های روبوستا دارند.

اگر شما به قهوه‌ با طعم تلخ‌ علاقه‌مند هستید بهتر است بجای قهوه عربیکا از قهوه روبوستا استفاده کنید.

5. میزان چربی قهوه عربیکا بیشتر از قهوه روبوستا است؛ به همین دلیل باریستاها اگر قصد داشته باشند قهوه‌ای با کرمای خوب تهیه کنند از قهوه عربیکا استفاده خواهند کرد.

6. گیاه قهوه عربیکا مختص مناطق اتیوپی و سودان است اما امروزه این گیاه در کشورهای برزیل، جامائیکا، کلمبیا، کاستاریکا، کنیا، آنتیگوا، گواتمالا، پرو و اتیوپی تولید می‌شود.

انواع قهوه عربیکا

قهوه روبوستا

پس از قهوه عربیکا، دومین گونه‌ی پرطرفدار قهوه در دنیا، قهوه روبوستا است. قهوه روبوستا تقریبا 25 تا 40 درصد از حجم دانه‌های قهوه‌ی تولیدی جهان را به خود اختصاص می‌دهد و قدمتی کمتر از قهوه عربیکا دارد. پس از اینکه بخشی از مزارع قهوه‌ی عربیکای برخی کشورهای آسیایی مانند اندونزی دچار آفت شد و رو به ویرانی گذاشت کشف شد و جایگزین قهوه عربیکا شد.

قهوه روبوستا بر خلاف قهوه عربیکا در مناطق با حداکثر ارتفاع 800 متر از سطح دریا  رشد می‌کند. ارتفاع درختان قهوه روبوستا بر خلاف قهوه عربیکا، تا 12 متر هم است.

از جمله ویژگی‌های قهوه‌های روبوستا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مقاومت بیشتر در برابر حشرات و آفات‌ گیاهی.

2. دانه‌هایی کوچکتر از قهوه عربیکا، گردتر از قهوه عربیکا، دارای خط صاف در وسط لوبیای قهوه و عدم وجود انحنا در خط وسط لوبیای قهوه از جمله ویژگی‌های ظاهری دانه‌های قهوه روبوستا است.

3. قیمت قهوه روبوستا کمتر از قهوه عربیکا است. البته این موضوع به دلیل کیفیت پایین‌ این گیاه نیست و به دلیل فراوانی و مقاومت بیشتر این گیاه در برابر آفات و حشرات است.

4. میزان تلخی و کافئین قهوه روبوستا از قهوه عربیکا بیشتر است. درصد کافئین این قهوه چیزی در حدود 1.5 تا 4 درصد است.

5. قهوه روبوستا اسیدیته (ترشی) و چربی کمتری نسبت قهوه عربیکا دارد. به دلیل چربی کمتر این قهوه برای تهیه قهوه امریکانو مناسب است.

6. عمده قهوه روبوستای جهان متعلق به کشور اندونزی است و به همین دلیل قهوه اندونزی با روبوستا شناخته می‌شود.

علاوه بر اندونزی گیاه قهوه روبوستا در آفریقا هم کشت می‌شود. در حال حاضر و با گسترش استفاده از قهوه در جهان، قهوه روبوستای کشورهای اوگاندا، ویتنام، برزیل، اندونزی و هند به عنوان قهوه‌های روبوستا با کیفیت در جهان شناخته می‌شوند.

قهوه ربوستا

ماده ی جادویی در قهوه 🙂

کافئین از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که این ماده را به یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌‍ترین نوشیدنی‌‌ها در دنیا تبدیل کرده است. کافئین یک ماده شیمیایی خوراکی است که در گیاهانی مانند قهوه یا کافی، کاکائو، کولا و چای موجود است و یکی از فواید مصرف آن این است که می‌تواند از خواب جلوگیری کند.

افراد زیادی روز خود را با تکیه بر کافئین شروع می‌کنند و اکثرا عادت دارند تا با یک فنجان قهوه صبح خود را شروع کنند تا سرحال‌تر شوند و روز خوبی داشته باشند. همان‌طور که گفتیم یکی از شاخصه‌های اصلی محبوبیت این نوشیدنی کافئین موجود در آن است؛ اما مقدار  کافئین با توجه به نوع، نحوه دم کردن و برند کافی متفاوت است.

موضوع این مقاله درباره همه چیز درباره قهوه بود جهت مطالعه دیگر موضوع ها به وبلاگ ما سربزنید.

برای خرید قهوه به فروشگاه پیمان سنتر سر بزنید.

برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x