طرز تهیه کلدبرو


arash 13 شهریور 1401 ۵ دقیقه مطالعه
طرز تهیه کلدبرو

قهوه کلدبرو چیست؟

قهوه سرد یا کلدبرو اولین بار در کوبا تهیه شد و به سرعت به دلیل طعم متفاوت و لذت بخش تر نسبت به قهوه ای گرم مورد دوستداران قهوه قرار گرفت. شما می توانید در روز های گرم تابستان از نوشیدن قهوه سرد با طعم متفاوت و کافئین مناسب لذت ببرید. قهوه سرد دم معمولا نسبت به قهوه های گرم عصاره قوی تر و خواص بیشتری دارد در ادامه همراه ما باشید.

انواع قهوه کلدبرو

به طور کلی ۲ نوع اصلی قهوه سرد دم داریم:

کلدبرو ساده

این نوع قهوه بدون افزودنی و رایحه طبیعی آن است که در ادامه روش های تهیه آن اشاره خواهیم کرد.

کلدبرو نیترو

اضافه کردن نیتروژن به قهوه سرد دم ساده که باعث تشدید عطر و طعم قهوه می گردد. 

طرز تهیه کلدبرو

قهوه ای  کاملا زلال و سرد. تهیه قهوه سرد با قهوه اسپرسو و قهوه های گرم کاملا متفاوت است. در تهیه قهوه سرد نیاز به تجهیزات خاصی نیست و به راحتی در منزل نیز قابل تهیه می باشد. از ویژگی دیگر این قهوه ماندگاری بالای آن می باشد که برای مدت طولانی قابل نگهداری در یخچال می باشد.

قهوه سرد دم

چرا قهوه سرد درست کنیم؟

قهوه سرد یا کلد برو با قهوه های دمی و قهوه های فیلتر شده در با آب گرم کاملا متفاوت است و از خیس خوردن قهوه آسیاب شده در آب سرد تهیه می شود.

قهوه سرد دارای عطر و طعم بسیار مطلوبی نسبت به قهوه گرم دارد و نوشیدنی بسیار مناسبی برای فصل گرم است اما در تمام طول سال قابل استفاده است. شما می توانید یک پارچ از قهوه سرد تهیه کنید و در طول روز استفاده کنید.

بهترین قهوه برای کلدبرو

بهترین قهوه برای کلدبرو رست تیره و رست متوسط قهوه عربیکا است که طعم تلخی  بسیار دلچسبی به همراه دارد. محبوب ترین قهوه جهت قهوه سرد استارباکس است که در رست های مختلف و درصد های متفاوت از عربیکا و ربوستا در دسترس می باشد. برای خرید قهوه استارباکس به فروشگاه پیمان سنتر سربزنید.

تجهیزات مورد نیاز تهیه کلدبرو

به ۲ روش می توانید کلدبرو تهیه کنید روش اول که اصولی تر است استفاده از کلدبرو تاور ( ست قهوه ساز سرد دم ) می باشد و روش دوم استفاده از وسایل ساده در دسترس می باشد که شامل ظرف شیشه ای و صافی یا فرنچ پرس است.

میزان آسیاب قهوه مناسب کلدبرو

آندازه آسیاب قهوه باید درشت باشد ( مانند فرنچ پرس ) اگر آسیاب ریز باشد قهوه حاصله رنگ کدر به خود می گیرد . و اگر قهوه بسیار درشت باشد عصاره گیری کامل انجام نمی گردد و قهوه بدنه ضعیف و قوام کمی دارد.

تایم لاین یا زمان بندی تهیه کلدبرو

اصولا باید ۱۲ ساعت در دمای اتاق یا ۱۸ ساعت در دمای یخچال عصاره گیری انجام گردد. قهوه حاصله در یخچال کیفیت بیشتری نسبت به دمای محیط دارد.

این زمان نسبت به نوع قهوه و سلیقه شما قابل تغییر است اما استاندارد ترین زمان ۱۲ تا ۱۸ ساعت می باشد.

نسبت قهوه و آب

به ازای هر ۱۰ گرم قهوه ۱۰۰ میلی لیتر آب لازم است که این مقدار قابل نسبت به سلیقه و نوع قهوه قابل تغییر است.

کلدبروتاور

طرز تهیه کلدبرو با کلدبرو تاور

این دستگاه دارای ۳ قسمت است قسمت بالایی که مخزن آب را تشکیل می دهد و آب تصفیه شده را در آن قسمت می ریزیم. قسمت بعدی که مخزن قهوه است و قهوه آسیاب شده را در آن میریزیم و قسمت انتهایی که قهوه عصاره گیری شده در آن جمع می گردد.

مخزن اول و دوم دارای شیر تنظیم است که حالت تنظیم استاندارد ۳ به ۱ است یعنی به ازای ۳ قطره آب ۱ قطره قهوه عصاره گیری شده باید به مخزن انتهایی اضافه گردد.

طرز تهیه کلدبرو در خانه

شما با وسایل بسیار ساده می توانید در خانه قهوه سرد تهیه کنید. قهوه را در ظرف شیشه ای بریزید و مقدار مناسب آب ( به ازای ۱۰ گرم قهوه ۱۰۰ میلی لیتر آب ) به آن اضافه کنید و سپس ۱۲ تا ۱۸ در یخچال نگهدارید و سپس آن را صاف کنید. تهیه در فرنچ پرس هم به همین شکل می باشد با این تفاوت که دیگر نیاز به فیلتر جدا گانه ندارید.

قهوه کلدبرو را میتوانید بدون افزودنی و یا با شیر و شکر و یخ سرو کنید و طعم متفاوت قهوه را بچشید.

 

نکات جالب درباره کلدبرو

کافئین کلدبرو و قهوه گرم

میزان کافئین قهوه سرد و گرم اگر از یک نوع قهوه تهیه شده باشند تفاوت چندانی ندارد و تنها تفاوت فاحش این دو نوع عصاره گیری طعم و عطر آنهاست.

 

اسیدیته کمتر کلدبرو

قهوه سرد دم نسبت به قهوه گرم اسیدیته کمتر دارد و برای افرادی که مشکل معده و گوارشی دارند مناسب است. پیشنهاد می‌شود افرادی که بیشتر قهوه گرم استفاده میکنند در طول هفته حداقل یک یا دوبار قهوه سرد بنوشند تا به مشکل معده برخورد نکنند.

 

طعم ملایم تلخی دلچسب و عطر قهوی از ویژگی بارز قهوه کلدبرو است که می توانید از آن لذت ببرید.

کلدبرو

برای خرید کلدبرو تاور و انواع قهوه برند به فروشگاه پیمان سنتر مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط:

عصاره گیری اصولی قهوه

تهیه قهوه با فرنچ پرس

آموزش تهیه قهوه ترک

 

برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x