مهد قهوه جهان


arash 27 اردیبهشت 1402 مدت 2:30 دقیقه

مهد قهوه جهان

قهوه به عنوان یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیاست و پس از نفت در رنبه بعدی تجارت قرار دارد. در این مقاله معروف ترین و بزرگترین تولیدکننده های قهوه را معرفی خواهیم کرد.

بزرگترین تولیدگنندگان قهوه جهان

جایگاهکشورحجم تولید(میلیون تن)
اولبرزیل۳.۷
دومویتنام۱.۷۶
سومکلمبیا۰.۸۳
چهارماندونزی۰.۷۷
پنجماتیوپی۰.۵۸
ششمپرو۰.۳۸
هفتمهندوراس۰.۳۶
هشتمهند۰.۳۰
نهماوگاندا۰.۲۹
دهمگواتمالا۰.۲۳

قهوه برزیل

برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه جهان است و همین موضوع باعث شده است تا قهوه برزیل از تنوع بالایی برخوردار باشد. کمیت و کیفیت تولید قهوه در برزیل به دلیل شرایط آب و هوایی و منطقه جغرافیایی باعث شده تا قهوه های با کیفیت بالا تولید کند.

بیشترین قهوه های تولیدی جهان عربیکا و ربوستا می باشد که عربیکا کیفیت بهتر و قیمت بالاتری دارد. ۷۰ درصد قهوه تولیدی برزیل عربیکا و ۳۰ درصد بقیه ربوستا می باشد.(قهوه های دیگری با نام های دیگر نیز تولید می شود اما در این مقاله به این ۲ نوع پرداخته شده است). ارتفاع برزیل به نسبت به دیگر کشور های تولید کننده قهوه نسبت به دریا پایین تر است و این باعث شده تا قهوه عربیکا تولیدی در این منطقه اندازه ریزتر و اسیدیته یا ترشی کمتری داشته باشد. قهوه عربیکا برزیل یکی از معروف های این رسته می باشد.

برزیل از سال ۱۸۴۰ به یکی از بزرگتریل تولیدکنندگان قهوه تبدیل شد. معروف‌ترین ناحیه کشت قهوه در ایالت میناس گریس -Minas Gerais- و ناحیه سرادو -Cerrado – است که ارتفاع آن بین ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ متر است و فصول سال به وضوح در آن مشاهده می‌شود. نزدیک به نیمی از تولید قهوه برزیل مربوط به این ناحیه است.

ویژگی های قهوه عربیکا برزیل

نت های طعمی قهوه برزیل نتیجه فرآوری مرطوب و خشک (wet and dry) است که در سراسر مناطق استفاده می شود. این تنوع فرآیند به دانه های قهوه طعم متمایزی می دهد. دانه‌های قهوه با اسیدیته کم، بادی لطیف (smooth body) و طعم‌های شیرین با رایحه‌هایی از شکلات و نت‌های آجیلی مشخص می‌شوند.

اسیدیته : نسبتا پایین

عطر : زیاد و متفاوت

طعم : شیرین، آجیلی و شکلاتی

کافئین : کم تا متوسط

قهوه برزیل

قهوه ویتنام

ویتنام رتبه دوم در تولید قهوه در جهان را دارد. بیشترین قهوه تولیدی ویتنام ربوستا می باشد و به قهوه های ربوستا تلخ خود معروف است. بیش از ۹۰ درصد مزارع زیر کشت ویتنام قهوه ربوستا می باشد. از نظر موقعیت جغرافیایی ویتنام ارتفاع نسبت به برزیل دارد و کشت ربوستا در این منطقه بهتر است.

قیمت قهوه ویتنام به نسبت دیگر قهوه های ربوستا ارزان تر است و دلیل آن تولید بالای این قهوه در ویتنام است.

ویژگی های قهوه ربوستا ویتنام

قهوه ویتنام دارای تلخی بالا و اسیدیته پایین و کافئین بالایی دارد. بیشتر طرفداران قهوه حتما این قهوه را نوشیده اند این قهوه بازار بسیار خوبی در ایران دارد و در بیشتر کافه ها از آن و یا میکس های قهوه ویتنام استفاده می کنند.

اسیدیته :پایین

عطر : قوی

طعم : تلخ

کافئین : بالا

قهوه ویتنام

قهوه کلمبیا

کلمبیا رتبه ی سوم تولید قهوه جهان را به خود اختصاص داده است. کلمبیا به تولید قهوه عربیکا معروف است و انواع مختلف قهوه عربیکا تولید می‌کند.

ویژگی های قهوه عربیکا کلمبیا

قهوه‌های کلمبیا از عطر و طعم شیرین، کاراملی، کاکائویی، مرکباتی و فندقی برخوردارند. هر روز بیش از 500.000 تولیدکننده قهوه در سراسر کلمبیا یک سنت خانوادگی را انجام می دهند، سنتی که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. رشد دانه های قهوه با کیفیت برتر در نزدیک به 2.2 میلیون هکتار از ارتفاعات کلمبیا بخش مهمی از میراث آنها است. برای کلمبیایی ها، قهوه صرفا یک دانه نیست، بلکه بخشی از هویت ملی آنهاست.

اسیدیته: متوسط به بالا

عطر: قوی

طعم: ملایم

کافئین : پایین

قهوه کلمبیا

قهوه اندونزی

اندونزی رتبه چهارم تولید قهوه جهان را به خود اختصاص داده است. اندونزی به قهوه های ربوستای خود معروف است. در این کشور انواع مختلف قهوه عربیکا و ربوستا تولید می‌شود که معروف‌ترین آنها بالی،سوماترا، سولاوسی، جاوا، تیمور و پاپوآ می باشد . بیش از ۷۵ درصد قهوه اندونزی ربوستا و ۲۵ درصد دیگر آن عربیکا می باشد.

ویژگی های قهوه اندونزی

از آنجا که اندونزی هزاران جزیره دارد، طعم همه قهوه های آن یکسان نیست اما به طور کلی می‌توانی ویژگی های زیر را برای آنها در نظر گرفت.

اسیدیته: پایین

عطر: پیچیده

طعم: ملایم، ادویه ای، سیروپی

کافئین : پایین

قهوه اندونزی

قهوه اتیوپی

رتبه پنجم تولید قهوه متعلق به اتیوپی می‌باشد. قهوه مهم‌ترین محصول صادراتی این کشور است که بیشتر قهوه تولیدی عربیکا می‌باشد. تنوع ژنتیکی قهوه های اتیوپی بسیار زیاد می‌باشد و تقریبا۹۰ درصد ذخایر ژنتیکی قهوه عربیکا را به خود اختصاص داده است. گران‌ترین قهوه عربیکا مخصوص گیشا اتیوپی می‌باشد و دلیل آن طعم منحصر به فرد آن است. 

ویژگی های قهوه اتیوپی

در مناطق بسیاری از اتیوپی قهوه کشت می‌شود که با هم تفاوت دارد اما به طور کلی طعم و مزه دانه قهوه عربیکا اتیوپی به طور قابل‌توجهی متنوع است. از طعم برگاموت و گلمانند تا میوه آبنباتی و حتی طعم میوه‌ های استوایی و گرمسیری. بهترین قهوه‌ های شستهشده طعم بسیار خوشایند، پیچیده و خوشمزه‌ ای دارند. بهترین قهوه‌ های طبیعی هم طعم میوههای زیادی را دارند و به طرز عجیبی خاص هستند.

اسیدیته: پایین

عطر: پیچیده

طعم:مرکبات و شیرین و گلی

کافئین : متوسط

قهوه اتیوپی

قهوه پرو

پرو رتبه ششم تولید قهوه جهات است. دانه قهوه کشور پرو جز یکی از مرغوب‌ترین دانه های قهوه در جهان است. زیرا کشاورزان پرو که از قرن ۱۷ میلادی شروع به کشت قهوه و فرآوری آن با دست کرده اند، همچنان این کار را ادامه داده اند. البته فراوری قهوه در کارخانه و به روش صنعتی هم انجام می شود، اما نوع مرغوب آن به روش سنتی انجام می شود. قهوه ای که در کشور پرو تولید می شود از نوع قهوه عربیکا است.

ویژگی های قهوه پرو

طعم خوب ، صاف و لطیف و بسیار مناسب با تن های شکلاتی و طعم شیرین مرکبات. عموما قهوه پرو اسیدیته ملایم به همراه بادی متعادل اما با طعم برجسته و عطری دلنشین دارد. قهوه ی پرو به عنوان یک ترکیب شگفت انگیز به دلیل دلپذیر بودن و غیرقابل پیشبینی بودن شناخته می شود.

اسیدیته: پایین

عطر: قوی

طعم:شیرین و صاف

کافئین : متوسط به پایین

قهوه پرو

قهوه هندوراس

هندوراس رتبه هفتم تولید قهوه جهان است. منشاء دقیق قهوه هندوراس مشخص نیست اما بسیاری از مردم بر این باورند که تاجران اسپانیایی این دانه قهوه را برای اولین بار در سال ۱۷۷۰ میلادی به هندوراس برده‌اند. شواهد موجود اوایل دهه ۱۸۰۰ حاکی از آن است که قهوه هندوراس در تمام قرن فقط در مقیاس کوچکی پرورش می‌یافته است. بیشترین قهوه تولیدی هندوراس عربیکا می‌باشد.

ویژگی های قهوه هندوراس

به دلیل آب و هوای معتدل و گرمسیری هندوراس، قهوه‌ای که در این کشور تولید می‌شود معمولاً با طعم ملایم، قوی و شیرین شناخته می‌شود.

قهوه هندوراس عمدتاً رایحه وانیل و بوی فندق دارد. دانه آن متوسط و گرد است و در کل اسیدیته متعادل و خوبی دارد.

اسیدیته: متوسط

عطر: قوی

طعم:شیرین و فندقی

کافئین : متوسط به پایین

قهوه هندوراس

قهوه هند

کشور هند هشتمین تولید کننده قهوه جهان است. شاید بیشتر افراد هند را به عنوان سرزمین چای بشناسند اما خرید قهوه هند در حال حاضر یکی از انتخاب‌های پر طرفدار در سراسر جهان است. نوع قهوه تهیه شده: 60 درصد قهوه عربیکا 40 درصد قهوه روبوستا می‌باشد.

 با سابقه طولانی در کشت قهوه، متاسفانه تا همین چند دهه پیش قهوه‌های هند کیفیت خوبی نداشتند و جزو محصولات درجه یک بازار نبودند. با این حال در حال حاضر به دلیل ورود بخش خصوصی قهوه‌های تولید شده در جنوب این کشور دارای کیفیت بسیار خوبی هستند و اگر علاقه مند به امتحان کردن قهوه‌هایی با بدنه نسبتا سنگین و اسیدی هستید یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهند بود.

ویژگی های قهوه هند

خصوصیات قهوه هندی با کیفیت بسیار شبیه قهوه اندونزی – به خصوص قهوه جاوا عربیکا – می باشد که بادی کامل دارد و اسیدیته آن با قهوه های گواتمالایی مرغوب برابری می کند. هنگام چشیدن طعم تند این نوع قهوه هندی می توان در آن مزه هل، میخک، فلفل، جوز هندی و گاهی میوه های گرمسیری را احساس کرد. قهوه هندی اسیدیته متوسط دارد و به همین دلیل قهوه های مرغوب تر آن دارای طعم شیرین و متعادل هستند در حالی که قهوه های بی کیفیت هندی طعم چندان دلپذیری ندارند.

نوع: هر دو گونه عربیکا و روبوستا

اسیدیته: متوسط

عطر: متوسط به بالا

طعم: اغلب شیرین و ملایم

کافئین: بالا

قهوه هند

قهوه اوگاندا

رتبه هم تولید قهوه جهان را دارد. بیشتر قهوه‌ای که در اوگاندا کشت می‌شود از نوع روبوستا است حدودا ۸۰ درصد ربوستا و ۲۰ درصد عربیکا می‌باشد.

همچنین در اوگاندا قهوه Bugishu / Bugisu نیز رشد می‌کند. این نوع در نزدیکی آبشار Sipi در دامنه‌های غربی کوهستان الگان، یکی از بلندترین کوه‌های این کشور، رشد می‌کند.

 ویژگی های قهوه اوگاندا

قهوه ربوستا اوگاندا دارای کافئین بالا و غلظت بالا می‌باشد که مناسب تهیه قهوه ترک می‌باشد. از نظر عطر و بو نسبت به دیگر قهوه های ربوستا عطر قوی تری دارد و دارای اسیدیته خیلی کمی می‌باشد.

رایحه: چوب، مرکبات

طعم: پرتقال، میوه‌ای، چای پکو

بافت: نرم

اسیدیته: شراب‌مانند

کافئین: بالا

قهوه اوگاندا

قهوه گواتمالا

رتبه دهم تولید قهوه جهان را دارد. قهوه گواتمالا در ارتفاعات این کشور (۱۲۰۰ – ۱۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا) پرورش می یابد. درنتیجه طعم و عطری بسیار قوی دارد. یعنی قهوه ای با اسیدیته سبک، طعم شکلاتی – شیرین، عطر کل – مرکبات. بیشتر قهوه تولید شده در گواتمالا عربیکا می‌باشد.

همچنین مورد دیگری که به کیفیت قهوه گواتمالا اضافه می کند، روش فرآوری کردن آن است. زیرا همچنان به روش سنتی و دستی انجام می گیرد. با این کار دانه های قهوه معیوب از قهوه های سالم جدا شده و قهوه ای یکست را به بازار عرضه می کنند.

ویژگی های قهوه گواتمالا

قهوه ی گواتمالا با غلظت متوسط تا کامل و طعم شکلاتی غالب شناخته می‌شود که دانه‌های آن بیش‌تر یا طعم تلخ و شیرین کاکائویی و یا طعم شیرین شکلات شیری دارند. میزان اسیدیتی (ترشی) دانه‌های قهوه گواتمالا متوسط رو به بالاست جوری که طعم ترشی و تلخی قهوه را در کنار هم حس می‌کنیم.

رایحه: قوی

طعم: شکلاتی و تلخ

بافت: نرم

اسیدیتهبالا

کافئینمتوسط به بالا

خرید قهوه و تجهیزات قهوه با بهترین قیمت
برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x