اسیدیته قهوه و اسید قهوه


arash 8 مرداد 1401 ۵ دقیقه مطالعه
اسیدیته قهوه و اسید قهوه

اسیدیته قهوه و اسید قهوه

قهوه یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی های جهان به حساب می آید. پس بهتر آنست که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشیم.

اسید قهوه و اسیدیته قهوه دو موضوع متفاوت از هم اما به هم مرتبط هستند. به این صورت که اسید قهوه یک ویژگی کمی می باشد و با اعداد و ارقام سرو کار دارد. اما اسیدیته قهوه ویژگی کیفی می باشد.

اسید و باز

اسیدی یا باز بودن قهوه همان عدد PH می باشد که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد.

بازه ی ۰ تا ۱۴ مربط به اسید ها و باز ها می باشد. ۰ تا کمتر از ۷ اسیدی و بیشتر از ۷ تا ۱۴ بازی می باشد و ۷ حالت خنثی می باشد. اسید طعم ترش دارد و باز طعم تلخ پس هرچه قهوه اسیدی تر باشد ترش تراست و اسیدیته تر می باشد.

قهوه هر چه اسید قوی تری باشد یعنی عدد اسیدی آن کمتر باشد (به صفر نزدیک تر باشد) اسیدیته بیشتر دارد و ترش تر است. اما اگر عدد اسیدی بالاتر باشد طعم قهوه رو به تلخی میرود.

ترشی و تلخی قهوه کاملا سلیقه ای می باشد. در ابتدا ورود قهوه به ایران طرفداران قهوه تلخ بیشتر از قهوه ترش بودند. اما با گذشت زمان بر طرفداران قهوه ترش افزوده شد.

میزان اسیدیته قهوه

عوامل تاثیر گذار بر اسیدیته قهوه

۱. نژاد قهوه : نژاد مورد بحث ما عربیکا و ربوستا می باشد که ته مزه قهوه عربیکا سمت مزه ترش و نه مزه قهوه ربوستا سمت مزه تلخ می رود. در نتیجه عربیکا اسیدیته تر از ربوستا می باشد.

۲. رست قهوه : قهوه هر چه بیشتر رست داده شود اسیدیته آن کمتر می شود. به طور مثال یک نوع قهوه عربیکا با دو نوع رست متفاوت یکی رست متوسط و رنگ روشن و دیگری رست شدیدتر و رنگ تیره قهوه با رنگ تیره ته مزه ترش کمتری نسبت به دیگری دارد.

۳. درجه آسیاب : هر چه درجه آسیاب قهوه ریز تر باشد میزانر خروجی اسیدها از آن بیشتر است. پس این موضوع به نوع تهیه قهوه برمی گردد. برای مثال یک نوع قهوه در صورت سرو در فرنچ پرس یا دستگاه نوع اسیدیته متفاوت دارد.(به دلیل درجه آسیاب)

 

نکته ی جالب در مورد قهوه عربیکا این است که نسبت به قهوه ربوستا رشد آرام تری دارد و همین موضوع باعث شده تا عطر و بو و اسیدیته آن بیشتر باشد.

اسید کلروژنیک

فراوان ترین اسید های قهوه  متعلق به گروه بزرگ اسید کلروژنیک می باشد. طبق اخرین بررسی که دانشمندان علم طب که در اگوست سال 2013 انجام داده اند. در واقع این اسید های آنتی اکسیدان هایی  هستند که ممکن است خطر مبتلا شدن به دیابت نوع 2 را کاهش بدهد و باعث کاهش قند خون شده و  اثر ضد دیابتی دارند.

اسید کلروژنیک یکی از مواد تشکیل دهنده در دانه های قهوه سبز میباشد که با کاهش جذب کربوهیدرات مواد غذایی  باعث لاغری و کاهش وزن و چربی سوزی می شود.

اسید کلروژنیک یک ترکیب شیمیایی طبیعی است که ترکیبی از اسید کافئیک و اسید کینیک است.که با فرمول علمی C9H8O4 شناخته شده می باشد.

عوارض اسید قهوه در بدن

اسید قهوه باعث رفلاکس معده میگردد اما نه در تمام افراد. بعضی از افراد معده ی حساسی نسبت به اسید قهوه دارند که باعث به وجود آمدن این مشکل می گردد. حال راه های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع قهوه و خنثی سازی اسید قهوه

راه های خنثی کردن اسید قهوه

۱. شیر

با اضافه شیر به قهوه حالت اسیدی قهوه خنثی می گردد و باعث جلوگیری رفلاکس معده می گردد. PH شیر ۶ و به طور میانگین PH قهوه ۵ است و ترکیب این دو با هم باعث خنثی شدن حالت اسیدی قهوه می گردد.

۲. قهوه سرد دم

شما می توانید قهوه را به صورت سرد دم سرو کنید زمان بیشتری برای تهیه این نوع قهوه ها لازم است. آموزش تهیه قهوه سرد دم در مقالات آینده برای شما تهیه خواهد شد.

۳.نمک

اضافه کردن مقدار بسیار کم نمک که در طعم اصلی قهوه تداخل ایجاد نکند باعث خنثی کردن حالت اسیدی قهوه می گردد.

۴.انتخاب نوع رست

رست مورد نظر ما باید دارک باید تا حالت اسیدی کمتری داشته باشد. با توجه به اندازه کافئین قهوه.

تاثیر کافئین در معده

کافئین بالا باعث ایجاد رفلاکس معده می گردد. پس انتخاب قهوه برای افرادی که معده حساس دارند بسیار مهم می باشد و فاکتور های متعددی را باید در نظر بگیریم.

 در این مقاله تفاوت اسیدیته قهوه و اسید قهوه را کاملا درک کردیم مطالب زیر می تواند در درک بهتر این موضوع شما را یاری کند.

همه چیز درباره قهوه

شدت قهوه

برای خرید انواع قهوه برند با قیمت مناسب می توانید به سایت پیمان سنتر مراجعه کنید.

برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x