بهترین زمان نوشیدن قهوه


arash 20 مرداد 1401 مدت ۲:۳۸ دقیقه

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که بهترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است؟ ممکن است این سوال را از اطرافیان و دوستان خود پرسیده باشید و جواب های متفاوتی شنیده باشید.

مثل همین حالا، صبح یا ظهر زمان خستگی و یا جواب های دیگر به این شکل اما اگر به دنبال جواب علمی هستید در ادامه مقاله همراه ما باشید.

زمانی که شما برنامه مناسبی برای نوشیدن قهوه داشته باشید. می توانید از تمام ویژگی های مثبت قهوه بهره مند شوید پس در ادامه با ما همراه باشید.

کورتیزول و قهوه

شاخصه ای که بهترین زمان نوشیدن قهوه با آن تنظیم می گردد کورتیزول می باشد. 

برای یک فرد معمولی (یعنی فردی که تقریبا ساعت ۶:۳۰ صبح بیدار می‌شود)، اوج مقدار کورتیزول در بدن در ساعات زیر است:

  • ساعت ۸ تا ۹ صبح؛

  • ۱۲ ظهر تا ۱ بعدازظهر؛

  • ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ بعدازظهر.

برای افرادی که تایم خواب آنها متفاوت باشد ساعات نیز تغییر می کند.

بهترین زمان نوشیدن قهوه

اثر نوشیدن قهوه در صبح

با توجه به تعداد بالای افرادی که قهوه مصرف می کنند اکثر افراد به زمان مناسب نوشیدن قهوه فکر نمی کنند. هر زمانی که میل به نوشیدن قهوه داشته باشند سمت آن می روند. 

نوشیدن قهوه در صبح مانع کاهش کورتیزول در بدن می شود، کورتیزول هورمونی است که توانایی ما را در هوشیاری و تمرکز بالا می برد.

اثرات بلند مدت مصرف قهوه صبحگاهی

در بلند مدت مصرف قهوه در صبح باعث می شود بدن به قهوه صبحگاهی عادت کند. در نتیجه پس از مدت طولانی مصرف ما از یک فجان به ۳ یا ۴ فنجان قهوه اضافه می گردد. پس باید مواظب میزان مصرف قهوه باشیم چون قهوه علاوه بر تاثیرات مثبت بر بدن می تواند تاثیرات منفی نیز بر بدن داشته باشد.

شما می توانید برای بررسی اثررات مصرف قهوه به مقاله های قبلی ما مراجعه کنید.

 

نوشیدن قهوه در آواخر صبح

به گفته کارشناسان بهترین زمان مصرف قهوه در ساعت های ۹:۳۰ الی ۱۱ صبح می باشد، به این دلیل که میزان کورتیزول بدن ما در کمترین حد خود قرار دارد.

 

نوشیدن قهوه در عصر

بیشترین میزان تاثیر کافئین بر بدن طبق موارد بررسی شده بین ساعت ۵:۳۰ تا ۶ عصر می باشد. این موضوع باعث بازگشت انرژی و تمرکز به بدن خواهد شد.

 

نوشیدن قهوه قبل از چرت میان روز

بهترین زمان نوشیدن قهوه ۱۵ دقیقه قبل از خواب میان روزی است. نتیجه این عمل باعث می شود تا پس از بیدار شدن انرژی بالاتری داشته باشیم. و دلیل این امر تاثیر کافئین بر هورمون ها می باشد. با این تکنیک با ۲۰ دقیقه خواب انرژی معادل ۵ ساعت خواب به بدن خود خواهیم داد.

 

نوشیدن قهوه قبل از خواب

قهوه به عنوان یک محرک برای بدن عمل میکند. پس حداقل باید ۴ یا ۵ ساعت قبل از خواب آخرین فنجان قهوه نوشیده شود تا باعث اختلال در خواب نگردد.

 

تاثیرات فیزیولوژیک قهوه بر بدن

قهوه باعث افزایش تمرکز و بهبود سیستم هوشیاری ما می شود. در جمع دوستان و اجتماعات ما با انرژی بیشتر و تمرکز بالاتری حاظر می شویم پس فرد خوش خلق تری به حساب خواهیم آمد.

 

میزان مصرف کافئین

یک فرد بزرگسال و از نظر جسمی سالم در روز می تواند ۴۰۰ میلی گرم کافئین دریافت کند. زنان باردار به صورت میانگین با خیالی آسوده تا ۲۵۰ میلی گرم در روز می توانند کافئین مصرف کنند. (هر فنجان قهوه حدود ۹۵۰ میلی گرم کافئین دارد.)

 

نوشیدن قهوه ناشتا

مصرف قهوه با معده خالی

بهتر است قهوه را با معده خالی ننوشید زیرا قهوه باعث تحریک ترشحات معده می شود. در نتیجه دچار مشکلات معده و سوزش معده خواهید شد.

 

زمان های مفید دیگر مصرف قهوه

زمان طلایی برای نوشیدن قهوه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی و جلسات به حساب می آید که باعث میشود با انرژی بالا و تمرکز بالا شروع کنیم. نکته بسیار با اهمیت این است که میزان مصرف خود را کنترل کنید و بهترین زمان را نسبت به پاسخ بدن خود انتخاب کنید.

 

کلام آخر

مطالعات نشان می دهد زمانی که میزان کورتیزول پایین باشد کافئین بیشترین تاثیر خود را بر بدن میگذارد. اما بهترین زمان برای هر فرد ممکن است متغیر باشد شما می توانید بهترین زمان را به تشخیص خود در ابتدای صبح یا ظهر و… بنوشید.

 

برای خرید قهوه با قیمت و کیفیت بالا وارد فروشگاه قهوه و تجهیزات پیمان سنتر شوید.

 موضوعات مرتبط

اسیدیته قهوه

داستان کشف قهوه ترک

داستان ورود قهوه به ایران

شدت قهوه چیست؟

 

برچسب‌ها :
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x