مقدار کافئین مجاز در روز


arash 25 مرداد 1401 مدت ۲:۳۶ دقیقه

مقدار کافئین مجاز در روز

سازمان FDA اعلام نموده اس که  کافئین می تواند جزء رژیم غذایی سالم  افراد باشد. اما مصرف بیش از حد آن برای بدن مضر است. میزان کافئین مصرفی برای هر فرد بسته به وزن فرد و  داروهای مصرفی و حساسیت آن به قهوه و کافئین متفاوت است.

غذا و نوشیدنی هایی دارای کافئین

کافئین به طور طبیعی در قهوه، چای و برخی از گیاهان وجود دارد و یا به عنوان افزودنی به برخی از خوراک ها مثل کیک و… اضافه می گردد.

میزان کافئین انواع قهوه

نحوه ی اندازه گیری کافئین نوشیدنی و غذا

انواع خوراکی ها و نوشیدنی های دارای بسته بندی چه ایرانی و چه خارجی دارای جدول غذایی هستند. میزان کافئین، قند و… در آن ها قراردارد.

برای خوراکی و نوشیدنی های بدون بسته بندی سایت های موجود است.  که به صورت آنلاین میزان کافئین موجود را به صورت حدودی نشان می دهند.

یک قوطی نوشابه بین ۳۰ تا ۴۰ میلی گرم کافئین، یک فنجان قهوه ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم، چای سیاه یا سبز ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم دارد.

آیا واقعا چای و قهوه بدون کافئین فاقد کافئین است

بسیاری از محصولات موجود در بازار به نام قهوه یا چای بدون کافئین عرضه می گردند. اما این محصولات بدون کافئین نیستند و فقط نسبت به محصولات مشابه خود دارای کافئین کمتری هستند. به طور مثال یک فنجان قهوه بدون کافئین بین ۲ تا ۱۵ میلی گرم کافئین دارد.افرادی که حساسیت بالا به کافئین دارند بهتر است قهوه مصرف نکنند.

مصرف میزان استاندارد کافئین در روز

سازمان FDA مصرف کافئین برای فرد سالم وبالغ ۴۰۰ میلی گرم تعیین شده است که بسته به فیزیولوژیک هر فرد دچار تغییرات می گردد. حدودا ۴ یا ۵ فنجان در روز این مقدار با توجه به عدم حساسیت فرد به کافئین می باشد.

شرایط خاصی که این میزان را تغییر میدهد شامل مصرف دارو های خاص، حساسیت به کافئین، بارداری و یا شیردهی، بیماریهای خاص و… می باشد.

از کجا متوجه شویم بیش از حد توان بدن خود کافئین استفاده کردیم

مصرف بیش از حد دارای علائم خاصی میباشد که با داشتن این علائم متوجه مصرف بیش از حد خواهیم شد. این علائم شامل : بیخوابی، پریسانی، اظطراب، تپش قلب، سردرد، حالت تهوع.

 

قهوه جایگزین خواب

آیا کافئین برای سلامتی مضر است؟

بر اساس استاندارد سازمان FDA یک فرد با مصرف ۱۲۰۰ میلی گرم دچار تشنج می گردد. مصرف کافئین خالص برای بدن بسیار مضر است و از مصرف آن باید بپرهیزید. گاهی افراد برای شادابی به قهوه خود کافئین خالص اضافه می کنند که نتیجه ی بسیار بدی برای بدن دارد. کافئین خالص در مکمل ها مورد استفاده قرار می گیرد که اگر مقدار آن بالا باشد کافئین را از حالت مفید به مضر تبدیل خواهد کرد. این میزان مضر حدود ۲۰ تا ۲۴ فنجان قهوه می باشد.

 

جایگزین کردن نوشیدن قهوه با خواب

کافئین یک محرک است و نمی توان آن را جایگزین خواب کرد. یک فنجان قهوه در بدن حدود ۴ الی ۶ ساعت زمان می برد تا متابولیسم گردد پس اگر پس از ۴ الی ۶ ساعت قبل خواب قهوه بنوشید دچار اختلال خواب خواهید شد.

خوردن قهوه در بارداری

مصرف کافئین در بارداری

میزان مصرف کافئین در دوران بارداری  ۲۰۰ میلی گرم می باشد که برابر با ۲ فنجان در کل روز است. مصرف بیش از حد قهوه خطر سقط جنین را افزایش می دهد. باعث تکرر ادرار و از دست دادن مقدار قابل توجهی از کلسیم می گردد و جذب آهن را دچار تداخل میکند پس میزان زیاد قهوه توصیه نمی گردد.

 

برای خرید قهوه و تجهیزات به فروشگاه پیمان سنتر سر بزنید.

 

مطالب مرتبط:

لاغری با قهوه

همه چیز درباره قهوه

داستان قهوه ترک

برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x