گواهینامه های قهوه


arash 21 اردیبهشت 1402 ۴ دقیقه مطالعه
گواهینامه های قهوه

گواهینامه های قهوه

قهوه یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی های جهان است با این حال صنعت قهوه با چالش های زیست محیطی اجتماعی و اقتصادی بسیاری در چالش است. در این مقاله به ۵ گواهینامه معتبر و معروف اشاره خواهیم کرد. پس از اتمام این مقاله متوجه می شویم که قهوه های برند دارای کدام گواهینامه ها هستند و معنی آنها چیست؟

گواهینامه دوستدار پرندگان (bird friendly)

در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای حفظ زیستگاه و پرندگان آواز خوان مهاجر گواهینامه دوستدار پرندگان ایجاد شد. این گواهینامه برای کشاورزان بیمه محصولات را انجام می‌دهد و در عوض کشاورزان با رعایت اصول به پرندگان و زیستگاه آنها ضرر نمی‌رسانند.

از سال ۱۹۷۰ جمعیت پرندگان ایالات متحده آمریکا و کانادا ۳۰ درصد کاهش یافت. ۷۵ درصد از قهوه جهان به گونه‌ای پرورش می‌یابد که جایی برای پرندگان باقی نمی‌گذارد و بدتر از آن زیسگاه آنها را به طور کل از بین می‌برد.

ویژگی کشاورزانی که این گواهینامه را دارند این است که ۱۰۰ درصد تولیدات آنها بدون آفت کش است و هیچ ضرری برای مردم و میحط زیست ندارند. تا کنون ۵۱۰۰ کشاورز این گواهینامه را دریافت نموده اند.

گواهینامه دوستدار پرندگان (bird friendly)

گواهینامه قهوه ارگانیک(USDA ORGANIC)

قهوه هایی که این گواهینامه را دریافت می‌کنند از هیچ گونه مواد شیمیایی و آفت کش در فرایند تولید خود استفاده ننموده اند. برای برخی از افراد بسیار مهم است که قهوه ای که می نوشند ارگانیک باشد. محصولاتی که این گواهی نامه را دارند از زمان کشت تا بسته بندی طی یک سری از قوانین زنجیره‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند.(طبق برنامه ملی ارگانیک یا NOP).

برنامه NOP USDA بر مواردی همچون استاندارد های سلامت خاک عدم استفاده از مواد شیمیایی و علف کش ها و در آخر تخریب های محیط زیستی نظارت دارد. این نظارت‌ها بسیار سخت گیرانه می باشد در تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت، رست و حتی بسته بندی ادامه دارد.

گواهینامه ارگانیک محصولات قهوه

اتحاد جنگل های بارانی(Rainforest Alliance)

تولید کنندگانی که این گواهینامه را دریافت می‌کنند با چالش های شدید آب و هوایی در گیر هستند. این چالش ها باعث ناپایداری در هزینه ها میگردد و باعث نواسانات زیاد قیمتی و نکته مهم تر آسیب که اکوسیستم میشود. با آموزش و ایجاد یک سری استاندارد کشاورزان در برابر چالش ها قوی تر خواهد شد و از خسارات و نواسانات قیمت جلوگیری خواهند کرد.

این برنامه ها مانع خسارت به کشاورزان، افزایش کیفیت محصولات و جلوگیری از افزایش قیمت می‌گردد.

گواهینامه اتحاد جنگل های بارانی

گواهینامه UTZ قهوه

زمانی که قهوه یا چای دارای این برچست را می‌خرید به ساختن آینده ای بهتر کمک کرده اید. این گواهینامه به این معناست که تمام نکات مهم از تولید تا بسته بندی تماما به صورت اصولی رعایت شده که به واسطه این قوانین به میحط زیست، کشاورزان و خانواده های آنها سود مالی و معنوی رسیده است. و شما در امر جلوگیری از تغییر آب و هوایی نیز سهیم بوده‌اید.

قوانین گواهینامه UTZ بسیار سختگیرانه می باشد و هر کسی موفق به دریافت آن نمی‌شود. این گواهینامه برای اولین بار توسط کشاورز هلندی که قصد جهانی کردن و صادر کردن قهوه را به نقاط دیگر داشت بنا نهاید و به زبان گواتمالایی به معنای قهوه خوب است.

این گواهینامه از سال ۲۰۲۰ یکی از زیر مجموعه های اتحاد جنگل های بارانی شده که هدف از آن شفاف سازی در تولید و فروش قهوه می باشد.

گواهینامه UTZ قهوه

گواهینامه Fair Trade Certified coffee

این گواهینامه جهت حمایت از کشاورزان نهادینه شد. یکی از بزرگترین خریداران قهوه دنیا استارباکس است که این گواهینامه را دارد و از آن تبعیت می کند. با توجه به این قانون خریدار قیمت منصفانه به کشاورزان پیشنهاد میدهد که مزیت آن برای کشاورز و خانواده آن اینست که زحمات آنها هدر نخواد رفت. برای خریدار این مزیت را دارد که تعداد بیشتری از کشاورزان طالب فروش قهوه به دارندگان این گواهینامه هستند. در نهایت تنوع قهوه بالاتر میرود و قهوه خریداری شده توسط افراد هم کیفیت خوبی دارد و در امر کمک به کشاورزان نیز سهیم بوده ایم.

گواهینامه Fair Trade Certified coffee

سخن پایانی :

مزایای گواهینامه ها

این گواهینامه ها در نهایت باعث نظم به طبیعت و جلوگیری از تخریب اکو سیستم می‌شود.

محصولی که به دست ما می‌رسد از نظر قیمت و کیفیت مورد تایید است.

کمک به هدر نرفتن زحمات کشاورزان کرده‌ایم.

برچسب‌ها :
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x