راهنمای خرید قهوه


arash 8 خرداد 1402 ۵ دقیقه مطالعه
راهنمای خرید قهوه

راهنمای خرید قهوه

همانطور که می‌دانید قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های جهان می‌باشد. به همین منظور اگر اطلاعات درستی از قهوه داشته باشید انتخاب بهتری خواهید داشت.

اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که چه وسیله ای برای تهیه قهوه دارید و پس از آن سلیقه شما چیست؟

در پایان این مقاله شما میتوانید بهترین قهوه را با توجه به سلیقه و ابزارهای در دسترس انتخاب کنید پس با مجله تخصصی قهوه پیمان سنتر همراه باشید.

ابزار و تجهیزات تهیه قهوه

  1. موکاپات (قهوه جوش خانگی)
  2. دستگاه اسپرسو
  3. قهوه ساز برقی
  4. شیرجوش
  5. فرنچ پرس
  6. بدون ابزار

بدیهی است که با داشتن ابزار بیشتر تنوع بیشتری در تهیه قهوه نیز می‌باشد. ما در اینجا از ابزاری که بیشتر در دسترس عموم می‌‌شد صحبت خواهیم کرد.

تهیه قهوه بدون ابزار

اگر شما هیچ وسیله ای برای تهیه قهوه ندارید پیشنهاد ما به شما استفاده از قهوه های فوری می‌باشد. اگر قهوه اسپرسو فوری را می پسندید می‌توانید از برند هایی همچون علی کافه، های فایو و… استفاده کنید. پیشنهاد دیگر پیمان سنتر به شما استفاده از قهوه گلد فوری و قهوه کلاسیک فوری می‌باشد. اگر طعم ملایم را  می‌پسندید از نمونه های ترکیبی مانند کاپوچینو با برند good day, nestle و… لذت ببرید.

خرید قهوه فوری

قهوه مناسب موکاپات

شما با موکاپات یا قهوه جوش خانگی می‌توانید اسپرسو تهیه کنید. طعم قهوه کاملا سلیقه ای می‌باشد و از ترکیبات متفاوتی میتوانید استفاده کنید که در ادامه درباره طعم هر قهوه بحث خواهیم کرد. نکته مهم زمان انتخاب قهوه این است که آسیاب قهوه استاندارد باشد. اگر خیلی ریز باشد باعث می‌شود آب به سختی از قهوه عبور کند و باعث سوختن قهوه گردد و یا اگر خیلی درشت باشد آب به سرعت از قهوه عبور می کند و باعث می‌شد تا از قهوه به صورت کامل عصاره گیری نگردد.

قهوه مناسب دستگاه قهوه جوش خانگی و صنعتی

اگر شما دستگاه قهوه جوش خانگی دارید در نهایت قهوه با کیفیت بهتری نسبت به موکاپات  می‌توانید تهیه کنید. دقیقا مثل مورد قبل طعم قهوه سلیقه ای می‌باشد و آسیاب نیز باید متناسب با دستگاه شما باشد.

قهوه مناسب  ساز برقی و فرنچ پرس

با دستگاه قهوه‌ساز برقی یا فرنچ پرس شما میتوانید قهوه فرانسه تهیه کنید. اصولا قهوه فرانسه طعم ملایمی دارد و باید قهوه مناسب با دستگاه شما آسیاب گردد.

قهوه مناسب شیر جوش 

با استفاده از شیر جوش شما می‌توانید قهوه ترک تهیه کنید. بسیاری از برند ها آسیاب و ترکیب مناسب قهوه ترک را جهت فروش دارند اگر قصد خریید به صورت فله آی دارید حتما به فروشنده یادآوری کنید که آسیاب را برای قهوه ترک اتظیم کند.

راهنمای خرید قهوه نسبت به طعم

100% عربیکا

گرانترین و کم کافئین‌ترین میکسترش مزه

70% عربیکا 30% روبوستا

کم‌کافئینتلخی کم و نسبتاً ترش

%50 عربیکا 50% روبوستا

کافئین متوسطمزه ای ملایم

%30 عربیکا 70% روبوستا

کافئین زیادتلخی محسوس

100% روبوستا

ارزان‌ترین و پرکافئین‌ترین میکسبسیار تلخ

قهوه عربیکا مزه ترش دارد و ربوستا مزه تلخ در جدول بالا میکس های پرطرفدار بازار گفته شده است. شما با توجه به سلیقه خود می‌توانید درصد ها را کم و یا زیاد کنید. از نظر کافئین عربیکا معمولا کافئین کمتری نسبت به ربوستا دارد.

بررسی نوع رست قهوه هنگام خرید

قهوه با رست سبک

قهوه با رست سبک دارای دانه هایی به رنگ قهوه ای روشن هستند و دارای اسیدیته کمتر دارد و روغن موجود در قهوه بیرون نمی‌آید.

ویژگی های رست سبک

  • اسیدیته پایین
  • ترشی بسیار کم
  • طعم ملایم
  • عطر و طعم ضعیف 
  • کافئین پایین تر نسبت به دیگر رست ها

قهوه با رست متوسط

دانه های قهوه دارای رنگ قهوه ای تیره تری نسبت به رست سبک دارند و اسیدیته و ترشی بیشتری دارند. این نوع رست به رست آمریکایی یا صبحانه نیز معروف است. سطح دانه های قهوه کم حالت براق و روغنی دارد به دلیل رست بیشتر نسبت به نمونه قبلی.

ویژگی های رست متوسط

  • طعم متعادل
  • عطر مناسب نسبتا قوی
  • تنوع بالا این نوع رست
  • تلخی کم
  • کافئین متوسط

قهوه با رست تیره(رست دارک)

دانه های قهوه دارای رنگ تیره و سطح روغنی و براق می‌باشند و طعم تلخ قهوه بر ترشی آن قالب است.

ویژگی های رست تیره

  • عطر قوی
  • کافئین بالا
  • تلخی بالا
  • اسیدیته پایین

تاریخ رست قهوه

در هنگام خرید حتما تاریخ رو بسته بندی قهوه دقت کنید معمولا قهوه تا ۲ سال تاریخ انقضا دارد اما بهترین زمان مصرف آن بین ۲ تا ۶ ماه می‌باشد (بستگی به نوع بسته بندی و نوع قهوه دارد.) پس از این مدت قهوه عطر و طعم کم تری خواهد داشت و از مرغوبیت آن کاسته می‌شود.

بررسی برند های خارجی و ایرانی

تکنولوژی رست و بسته بندی قهوه در کشور های خارجی از نمونه های داخلی بهتر است اما شما زمانی سراغ قهوه های خارجی بروید که از مدت تولید آنها مدت زمان زیادی نگذشته باشد. با توجه به اینکه قهوه در ایران کشت نمی‌شود و قهوه های داخلی از دیگر کشور ها وارد شده اند و در ایران فقط رست و بسته بندی شده اند و تفاوت فقط در نوع رست و بسته بندی می‌باشد.

برای خرید قهوه و تجهیزات قهوه به فروشگاه قهوه پیمان سنتر سر بزنید.

 

برچسب‌ها :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x