طرز تهیه چای ماسالا


arash 11 آبان 1402 5 دقیقه مطالعه
طرز تهیه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا

چای ماسالا به روش زیادی تهیه میگردد که با توجه به سلیقه هر فرد مقدار ادویه ها در آن کم، زیاد و حتی خذف می گردد. در ادامه ترکیبات اصلی چای ماسالا که در کشور هایی همچون هند استفاده می گردد را به شما معرفی خواهیم.

چای ماسالا یک نوع چای معطر است که معمولاً در کشورهای جنوبی آسیا مانند هند، پاکستان و بنگلادش محبوب است. این نوع چای مخلوطی است که علاوه بر عصاره چای، معطرکننده‌ها و ادویه‌های مختلفی مانند زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین، هل، هلیسک، دارچین، ریشه یا برگ آویشن، بادیان، کنجد، تخمه زعفران و شیرین‌بیان به آن اضافه می‌شود.

چای ماسالا دارای طعم و عطر غنی و گرم است که به دلیل ادویه‌های موجود در آن، معمولاً با طعم تند و تلخ تری نسبت به چای ساده است. ماسالا در زبان هندی به معنای “مخلوط ادویه‌ها” است. این چای در اغلب موارد با شیر و شکر سرو می‌شود و برخی در صبحانه یا در طول روز به عنوان نوشیدنی محبوب استفاده می‌کنند.

چای ماسالا از طریق ترکیب ادویه‌ها و چای سیاه ساخته می‌شود و معمولاً در دمای بالا و برای مدت زمان طولانی آماده می‌شود تا عطر ادویه‌ها به طور کامل آزاد شوند و طعم و عطر خود را به چای منتقل کنند.

طرز تهیه چای ماسالا

تهیه چای ماسالا با پودر آماده

اگر پودر آماده دارید به ترکیبات آن توجه کنید زیرا برخی از ترکیبات دارای شکر و شیر خشک هستند و برخی فاقد این ترکیبات اند. اگر پودر آماده داری شیر خشک و شکر بود تنها با اضافه کردن آب جوش (در صورت علاقه میتوان از شیر هم استفاده کرد) ماسالا شما آماده است. اما در صورتی که فاقد شیر و شکر بود شیر جوشیده و به مقدار دلخواه شکر به آن اضافه کنید.

نکات ماسالا با کیفیت

زمانی که ماسالا شما آماده شد به این نکته توجه کنید که نباید تمام پودر آماده در آب حل شود و باید مقداری از ادویه ها داخل فجان به حالت ته نشین درآید اگر تمام ترکیبات حل شد کیفیت ماسالا مطلوب نیست. اگر هم مقدار ته نشین شدن بسیار زیاد بود باز کیفیت خوبی ندارد.

برخی از افراد سودجو به جای ترکیبات دارچین، زنجبیل و… در آن فلفل قرمز اضافه میکنند تا مزه ی تند و تیز ایجاد کنند که این مطلوب نیست. پس حتما از فروشگاه مطمئن خرید کنید در غیر این صورت می توانید خودتان تمام ادویه ها را مخلوط کنید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تهیه چای ماسالا دست ساز

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا با شیر برای دو نفر

۲۵۰ میلی‌لیتر آب

۲۵۰ میلی‌لیتر شیر (پرچرب یا کم‌چرب)

شکر بسته به ذائقه (می‌توانید با عسل یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی جایگزین کنید)

سه عدد هل سبز

چوب دارچین یک عدد به‌اندازه تقریبا ۵ سانتی‌متر

۲ عدد میخک

۳ عدد دانه فلفل سیاه

نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل یا یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده تازه

۲ قاشق چایخوری چای سیاه شکسته یا یک قاشق چای سیاه باروتی

یک عدد جوز هندی

دو عدد انیسون ستاره‌ای

نصف قاشق چایخوری دانه رازیانه

طرز تهیه ماسالا با شیر

روش تهیه چای ماسالا با شیر

همه ادویه‌ها را داخل هاون یا نیم‌کوب قرار دهید و آن‌ها را بکوبید تا عطرشان خارج شود. نیازی به تبدیل آن‌ها به پودر کامل نیست، فقط کافی است تا به اندازه‌ای بکوبید که عطرشان آزاد شود.

ادویه‌ها را به ظرفی که می‌خواهید چای ماسالا را در آن تهیه کنید، بریزید. برای حصول از طعم و عطر بهتر، قبل از ریختن آب، ادویه‌ها را روی حرارت متوسط برشته کنید تا بوی آن‌ها بلند شود.

آب را بریزید و اجازه دهید به جوش آید.

پس از به جوش آمدن آب، چای سیاه را به آن اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط شما با حرارت ملایم به مدت ده دقیقه قل بخورد. در این مرحله، می‌توانید شکر را هم به مواد خود اضافه کنید.

بعد از ده دقیقه، شیر را به مخلوط اضافه کنید. بگذارید مخلوط دوباره به جوش آید و چند قل بخورد تا بوی شیر آن از بین برود. سپس ظرف را از حرارت بردارید و به مدت ۲ دقیقه منتظر بمانید.

با استفاده از یک چای‌صاف‌کن با سوراخ‌های ریز، چای ماسالا را درون فنجان‌ها صاف کنید.

توصیه می‌شود میزان ادویه‌ها و شکر را متناسب با ذائقه ایرانی استفاده کنید. با این حال، اگر مزه چای به سلیقه شما نیست، می‌توانید با تغییر میزان ادویه‌ها، به طعم و بوی موردعلاقه خود برسید.

طرز تهیه ماسالا بدون شیر

روش تهیه چای ماسالا بدون شیر

در یک قوری یا ظرف مناسب، 500 میلی‌لیتر آب را بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.

ادویه‌های نیم‌کوب شده را به آب اضافه کنید. می‌توانید از ادویه‌هایی مثل دارچین، هل، دانه‌های فلفل سیاه، زنجبیل و همچنین دانه‌های گشنیز و دانه‌های گرام ماسالا استفاده کنید. مقدار دقیق ادویه‌ها بستگی به ترجیح شما دارد، اما می‌توانید حدود یک قاشق چایخوری از هر ادویه را استفاده کنید.

یک قاشق چایخوری چای سیاه را به مخلوط اضافه کنید. در این مرحله نیز می‌توانید مقدار چای سیاه را بر اساس سلیقه خود تنظیم کنید.

شکر را به مخلوط بیافزایید. مقدار شکر بستگی به میزان شیرینی مورد علاقه شما دارد. معمولاً یک تا دو قاشق چایخوری شکر کافی است، اما می‌توانید به ذائقه خود تنظیم کنید.

حرارت را به حداقلی کاهش دهید و ظرف را با درب بپوشانید. اجازه دهید مخلوط به مدت حداقل بیست دقیقه با حرارت کم بجوشد و ادویه‌ها طعم و بوی خود را به آب منتقل کنند.

سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و بدون برداشتن درب، به مدت حدود ده دقیقه دم بکشید تا چای ماسالا آماده شود.

برای سرو چای ماسالا، از چای‌صاف‌کنی با سوراخ‌های ریز استفاده کنید تا ادویه‌ها از چای جدا شوند.

حالا می‌توانید چای ماسالا بدون شیر را در فنجان‌ها سرو کنید و لذت ببرید.

برای خرید چای ماسالا با کیفیت به فروشگاه پیمان سنتر سربزنید.

برچسب‌ها :
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
vida
vida
5 ماه قبل

عالی ممنون

error: کپی غیر فعال می باشد برای استفاده از مطالب در آرشیو ذخیره کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x